Alla fem alternativen för spårområdets utveckling har för- och nackdelar, skriver insändarskribenten.
Alla fem alternativen för spårområdets utveckling har för- och nackdelar, skriver insändarskribenten. Bild: Annika Karlbom

Kommunens förslag ger en mer attraktiv gång- och cykelväg

Det finns för- och nackdelar med alla alternativ.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVarberg|
|

Svar på ”Inte det mest realistiska förslaget som förordas”.

Alla fem alternativen för spårområdets utveckling har för- och nackdelar. Att kommunen valde att gå vidare med alternativ fyra, där förlängningen av Östra Hamnvägen ansluter till Bäckgatan, beror på att detta förslag innebär minst påverkan på närmiljön.

Förslaget gör det också möjligt att på ett enklare sätt skapa en attraktiv gång- och cykelvägskoppling söderut.

De fyra förslag som kommunen inte har gått vidare med är i olika grad komplicerade med hänsyn till höjdskillnaderna i området.

Alternativ tre, som insändarskribenten nämner, föreslår att den nya vägen ska fortsätta ända fram till Lasarettsgatan.

ANNONS

Eftersom nivåskillnaden upp till Lasarettsgatan är nio meter blir sträckan med lutning så pass lång att det inte är möjligt att anlägga en gångväg som uppfyller tillgänglighetskraven. Alternativet innebär också att stråkets attraktionskraft som cykelväg minskar då en backe skapas på sträckan.

Ett gång- och cykelstråk längs med gamla spåret är tänkt att avlasta Västra Vallgatan och Strandpromenaden och är hög prioritet bland kommunens invånare.

Jag vill gärna passa på att påminna om att idéstudien just nu är ute på remiss. Fram till den 31 mars kan alla som vill tycka till och lämna synpunkter.

Vänliga hälsningar,

Jenny Rydén

projektledare för Gamla spåret

ANNONS