Biogas är framtidens klimatvänliga melodi

Ledare 10/10. De bruna påsarna med matavfall går nu till en helt ny anläggning i Gödastorp strax utanför Falkenberg. Hos kommunägda Vivab tas soporna från invånarna i Varbergs och Falkenbergs kommuner emot. Efter vägning och översyn går de direkt till grannanläggningen bredvid, Falkenbergs Biogas, där matsoporna blir bränsle till bilar och gödsel till åkrar. Tidigare har matavfallet körts till Jönköping, men nu kan man verkligen prata om närproducerat avfall.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|
Nya omlastningsstationen i Gödastorp
Nya omlastningsstationen i Gödastorp Bild: Håkan Johansson

Handel med sopor är nästan en egen bransch i sig själv och sopor transporteras kors och tvärs över världen. I Halmstad förbränns hushållssoporna och man tar emot sopor även från andra länder som inte själva kan förbränna. Alternativet för dessa länder hade varit att lägga avfallet på deponi och det vore förstås ett mycket sämre val. Att Halmstad får betalt för att ta hand om avfallet är förstås självklart och visar att avfall är en användbar vara.

Det matavfall som samlas in körs till en anläggning i Borås. Halmstad har inte samma system med bruna papperspåsar som de flesta andra kommuner, utan använder gröna bioplastpåsar som inte kan processas var som helst. Därför är det extra glädjande att politikerna i Varberg och Falkenberg satsar på det närproducerade, även när det gäller avfallshantering.

ANNONS

Falkenberg har varit förutseende när det gäller biogas. Falkenbergs Biogas AB ägs till 65 procent av Eon, 20 procent av Falkenbergs kommun och 15 procent av Gekås. Tankanläggningar för biogas har funnits i flera år i Falkenberg och i Ullared. De ägs av Eon som i Halland också har tankanläggningar i Halmstad och Laholm, totalt har företaget ett femtiotal biogasanläggningar i Sverige.

Att matavfallet från Varberg och Falkenberg nu går till biogasproduktion lokalt gör att biogasanläggningen kan minska sina köp av avfall från andra ställen i landet.

-Vi är positiva till Vivabs satsning, det stärker det lokala kretsloppet av avfall och minskar våra transporter, säger Fredrik Åkesson, vd för Falkenbergs Biogas.

En fundering kan vara om biogasanläggningen nu står för en utbyggnad, men det är något som är ägarnas uppgift att överväga. I så fall borde närliggande kommuner fundera på om leverans till Falkenberg kan vara ett alternativ. Till exempel Hylte kommuns matavfall skickas idag till Jönköping. Samtidigt är det bättre om fler anläggningar byggs lokalt så att matavfallet inte behöver transporteras så långt. Man vill ju göra en god miljögärning när man sorterar sitt avfall och då får inte långa transporter bidra negativt.

All biogas som produceras i Falkenberg går till de tankställen som finns. Biogödseln som blir restprodukten används på åkrarna och är Kravgodkänd. Gasen som finns i nätet har blivit mer och mer klimatvänlig i takt med att biogasen ökat och naturgasen minskat. Eon garanterar nu minst 70 procent inblandning av biogas i sitt basutbud och man kan välja hundra procent biogas när man tankar. Det fungerar ungefär som på elmarknaden, att Eon ser till att motsvarande mängd biogas som bilen tankar tillförs systemet.

ANNONS

Spelreglerna för biogas har varierat genom åren och fortfarande finns inte riktigt långsiktiga regler. Bonus-malus-systemet har inneburit en förbättring när det handlar om själva bilen. När man köper en ny bil är det bonus på bland annat biogasbilar. När det gäller stabila regler för själva produktionen presenterades förra hösten en utredning. Denna är nu på remiss och finns därför inte med i höstbudgeten som kom för en månad sen. Ett tillfälligt produktionsstöd kommer att finnas även under 2021.

Det är egendomligt att ingen regering hittills sett till att ge biogasen långsiktiga förutsättningar, det har varit en berg- och dalbana för branschen under rätt många år. Det är ett inhemskt drivmedel som tar tillvara innehållet i avfall, bara det borde gjort biogasen mycket större och viktigare än vad den hittills har varit.

Det är fantastiskt att tänka sig att en enda påse matavfall kan ta en personbil 3 km. Det borde vara tydligare för människor för att de ska motiveras att sortera rätt. Att också biogödseln kan ersätta konstgödseln har många fördelar, inte minst att landets sårbarhet minskar. All konstgödsel produceras nämligen utomlands.

Varje kommun väljer sitt eget avfallssystem men samarbetar också inom organisationen Avfall Sverige. Detta samarbete behöver märkas tydligare i praktiken.

ANNONS
ANNONS