Maria Haldesten: Bygg på hälleberget, eller rasa åt helvete?

Kan Veddige halka i Viskan? Om SGI:s pågående skredriskkartering drar den slutsatsen – måtte Varberg lyssna!

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Redan de gamla profeterna visste att slagregn, vattenströmmar och vindar kan rasera felbyggen. Lägg ett fulbygge till ekvationen - och konsekvensen av det mänskliga felandet riskerar att bli ännu värre.

Kanske sitter det därför några folkvalda i Stenungsund och önskar att de hade lyssnat mer på orienteringsklubben. Då hade kommunen sluppit ras, spekulationsstormar och ett extremt, stort trafikproblem. Orienterarna slogs nämligen för att bevara det tidigare naturområdet för rekreation – såsom det ursprungligen var tänkt. Tills önskan om näringslivsutveckling prioriterades.

Eller så slår samtliga parter ifrån sig och hävdar att alla gjort helt rätt – bara råkat ha haft rejäl otur. Och så kan det förstås vara – vilket en frispråkig lokalpolitiker i grannkommunen slutligen konstaterar. Men först efter att ha spekulerat kring att verksamhetsutövaren, alternativt kommunen, "dabbat sig".

ANNONS

För en Moderat politiker från Uddevalla låg det kanske närmare till hands skylla på brist på respekt för kritiken mot detaljplanen än på slagregn av bibliska mått? Det senare kan ju få Tidölagets klimatpolitik att hamna i dålig dager.

Ironiskt nog kan dock samtliga ha rätt. En dålig kombination av erosionsrisk, chanstagningar och klimatförändringar ökar risken för ras och skred. Det senare är ett av skälen till varför SGI nu gör en skredriskkartering längs Viskan. Ån råkar gå genom ett område med oroväckande förekomst av kvicklera. Faktum är att det lyser varnande gult för stora delar av Halland norr om Varberg, vad gäller förekomst av den förrädiska leran. Hållfastheten är sämre neråt Varberg än uppåt Kinna. Å andra sidan är landskapet mer flackt.

Det senare är dock ingen garanti mot problem. Samhällskontoret i Kungsbacka fick en kalldusch för ett par år sedan då kvicklera grusade omfattande byggplaner. Ingen hade riktigt förstått hur osäkra markförhållandena var. Därför känns de pågående stabilitetsutredningarna längs Viskan extra välkomna.

– Vi gör geotekniska undersökningar, och granskar bland annat bottensediment. Undersökningen beräknas pågå till nästa år - lite beroende på hur stora anslag vi får. Vattendraget har prioriterats beroende på risken för skred och dess konsekvenser för samhället - och mot bakgrund av klimatförändringar, förklarar Hjördis Löfroth på SGI.

ANNONS

Karteringen ska ge vägledning kring var skredrisken är värst och hur och var klimatförändringar kan försämra markstabiliteten - så att exempelvis kommun och fastighetsägare förstår vad och var de kan bygga.

Säkerheten avgörs dock av om berörda parter förmår lyssna på varningar om byggrestriktioner - eller råd om rivning. Och om regeringen förstår att fördela anslagen rätt. Det säger sig självt att risken för dåliga beslut eller passivitet ökar om beslut ska fattas i samverkan med klimatskeptiska partier.

En tröst i nuläget är dock att samtliga partier torde kunna enas kring att laga den avklippta pulsådern så snart som möjligt. E6 är viktig för hela landet - och för utrikeshandeln.

ANNONS