Bild: Håkan Johansson

Maria Haldesten: Falkenberg har inte helt lärt läxan om hamnen

Falkenbergs ledning fick rejält med smäll på fingrarna. Ändå tafsar de orimligt mycket på hamnområdet.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

Ett varv kan betyda så mycket. Falkvarv är faktiskt så betydelsefullt att det - och hamnen - är att betrakta som riksintresse. Det råder nämligen brist på viktiga reparationsvarv.

Det borde Falkenbergs byggtokiga politiker förstås ha haft koll på från början. Men det krävdes oerhört skarpa remissvar för att väcka den insikten. Ändå blir slutresultatet av den fördjupande översiktsplanen inte tillfredsställande.

- Vi är besvikna. Det är bättre än ursprungsförslaget, men det inkräktar fortfarande på hamnen, säger Falkvarvs vd Stefan Tengvall.

Hamnområdet minskas alltså inte fullt lika mycket som politikerna först tänkte sig när fler, vattennära bostäder stod högst på agendan.

ANNONS

Hela varvets stora bullrande docka finns i kvar hamndelen, förklarade Per Svensson (S) när den nya skissen kom.

Kruxet är bara att varvet har två dockor, som är fullbelagda hela tiden. Och att den ena av dem fortfarande hamnar på fel sida gränsen, som går mellan befintlig hamnverksamhet och det som i planen kallas "mångfunktionell bebyggelse".

Det betyder att en docka med djupgrav och stora delar av kajen hotas tas i beslag för annan verksamhet.

- Längs kajerna samsas vi med terminalen och lantmännen, där ligger fartyg på kö. Som efterfrågan ser ut skulle vi snarare behöva fler kajmeter än färre, förklarar Stefan Tengvall.

Peter Sevholt, vd för Falkenberg terminal, håller med. Han varnar för att planen innebär att betydelsefulla verksamheter måste skäras ned. Och han framhåller att tillräcklig hänsyn fortfarande inte tas till riksintressena.

Det där sista är avgörande i sammanhanget. Det handlar alltså inte om att ett par företag grinar över att de tvingas maka på sig när staden ska växa - något den part som äger marken möjligen tycka sig ha rätt att kräva.

Det handlar om att värna nationella angelägenheter.

Falkenbergs hamn är med sina långa kajer och upp till sju meters farledsdjup är en ytterst viktig del av vår militära infrastruktur.

ANNONS

Vidare är hamnen - och västkustens enda reparationsvarv - av stor betydelse för den civila sjöfarten. Det är bidragande orsaker till att Länsstyrelsen påtalat att exploatering nära transportanläggningar inte får begränsa möjligheterna till drift och framtida utveckling.

Att kapa kajmeter genom att förhindra att fartyg läggs i områden med "multifunktionell" bebyggelse skulle dock utgöra en sådan begränsning. De som låter sig inte lugnas av "fina ord" om att hänsyn ska tas till befintlig verksamhet.

- Vi vill samexistera och är beredda att kompromissa när det går, poängterar Stefan Tengvall.

Att flytta den docka som ligger på "fel sida" i kartskissen, och att bygga nya ersättningskajer kan vara en sådan åtgärd. Men det kräver att kommunen både visar engagemang och tar ekonomiskt ansvar för en betydande omdisponering.

Å andra sidan borde Falkenberg inte ha något val. Riksintresse är riksintresse. Och vikten av att ta hänsyn till exempelvis försvarets behov har minst sagt ökat under 2022.

ANNONS