Bild: ANNIKA AF KLERCKER / TT

Maria Haldesten: Förstärker Normal onormala ideal?

Är geschäft på tonårsflickor vad som ska blåsa liv i Falkenbergs city?

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

En butik som hänsynslöst rider på en osund kropps- och skönhetshets – är det vad Falkenberg har begåvats med?

Det vore att hårddra det hela. Men butikens Normals medvetna marknadsföring – med influerare och Tiktok-videos – gör frågorna befogade.

– De är så snygga och då vill man också bli det. Det säger en uppriktig 11-åring i en SR-intervju om skönhetstrenden, innan hon går till kassan i en icke nämnd sminkaffär – för att köpa serum.

Serum? För en 11-åring?!

Det är ju så uppenbart något hon inte behöver – ändå säljer hudvårdsprodukter som aldrig förr. Och kundkretsen blir allt yngre, mycket tack vare inflytelserika influerare i sociala medier.

ANNONS

Men fnittriga flickor som doftar, klämmer och känner på krämer och läppstift och puder – det har väl alltid funnits? invänder kanske någon.

Visst. För Blondinbella-generationen, som satt klistrade framför bloggerskan, känns det kanske inte så konstigt att ungen kommer hem med "godsaker" från sminkhörnan.

Även vi som växte upp med Vecko-revyn – kan i viss mån relatera. Också jag kletade illblå mascara på mina fransar, för det var ju så ALLA snygga tjejer gjorde.

Men den som tänker att det nog "alltid varit sådär", riskerar att blunda för att allt ändå är annorlunda. Influerarnas, och de sociala mediernas, grepp om dagens tjejer är mycket hårdare.

Hjärntvätten - ja det finns faktiskt skäl att tala om en sådan - är mycket effektivare. Det vet trollet som sprider rysk desinformation till utvalda målgrupper i lika hög grad som den som kränger skönhetsprodukter till en ung målgrupp.

– Det skapar en särskild form av utsatthet för unga människor, som kan ha svårare att se genom den typen av marknadsföringstekniker, säger Magdalena Petersson-McIntyre, om den typ av influencersamarbeten som bidragit till hajpen kring Normal.

Haul – att man inför kameran packar upp "fynd" från allt från Ullared till Normal – är sedan längre tid ett populärt inslag på sociala medier.

ANNONS

Den uppenbara risken för överkonsumtion, vilket i förlängningen varken gynnar ens egen (eller föräldrarnas) plånbok eller planeten, är dock inte det största bekymret i sammanhanget.

Kroppshetsen ökat. Allt fler unga tjejer mår dåligt. Det pengakåta glittret i en rad influerarens ögon kan väcka tårar i betraktarens, som känner sig otillräcklig. Forskare vid Karolinska institutet har sammanställt internationella studier som har visar att kroppshetsen har ökat till följd av sociala medier.

– Vi kan också se en koppling till ätstörningar, berättar hjärnforskaren Sissela Nutley i Sydsvenskan.

Effekten av en butiksöppning i Falkenberg ska inte överdrivas. I bästa fall blir det ett intressant nytillskott - som ger lite konkurrens till den där "lågprisladan långt ut på landet" som butikskedjans vd kaxigt beskriver sig som en motpol till.

Det finns dock goda skäl för såväl föräldrar som samhälle att fundera kring varför en viss kedja blir stekhett hajpad - och hur trenderna kan påverka känsliga unga tjejer.

ANNONS