Katarina Erlingson: Hallandstrafiken måste slå knut på sig själv

Hallandstrafiken har haft det rätt hett om öronen den senaste tiden. Mer eller mindre berättigat. Följetongen med ersättningsbussar fortsätter och det är inte bara resenärerna som är frustrerade utan säkerligen även personalen på Hallandstrafikens kontor.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Följderna av ovädret Hans i augusti förra året skapade kaos för tågresenärerna i Halland. Översvämningar gjorde att tågen inte kunde gå och tanken var att bussar skulle transportera resenärerna i stället. Det blev mardrömslika scener när man väntade på bussarna, när resenärerna skulle tränga sig på det fåtal bussar som kom och raseriet blev stort. Efter påtryckningar skrev Hallandstrafiken ett avtal med tågoperatören Transdev att de skulle se till att det kom ersättningsbussar.

Det gick sådär, kan man konstatera. Vid förra veckans kontaktledningsfel var kaoset där igen. Det gick nästan att ta på frustrationen hos Hallandstrafikens kommunikationschef, och då ska vi väl inte prata om resenärerna. För dem som inte har något annat alternativ än att åka tåg är det tyvärr bara att lida, tiga behöver de åtminstone inte.

ANNONS

Om problemen med den tågersättande busstrafiken inte längre var självklara för Hallandstrafiken var säkert reaktionerna på omläggningen av stadsbusslinje 1 i Träslövsläge desto mer väntade. Varje trafikplanerare hos landets länstrafikförvaltningar och bolag vet att protester kommer som ett brev på posten när man gör ändringar i trafiken. Högst troligt är man förberedd på detta, men ibland blir protesterna för kraftiga och man tvingas ta ett steg tillbaka.

Att linje 1 numera har en annan körväg i Träslövsläge innebär att det blir en bra bit att gå för den som ska till hamnen. Där ligger en attraktiv restaurang, Joels brygga, vars ägare förstås också är bekymrade över den ändrade linjesträckningen. Det går fortfarande att åka till hamnen men då med regionbusslinje 653. Den kan möjligen fungera om man vill ta en långlunch mitt i veckan, men det är uteslutet på kvällar och helger då buss 653 inte går alls. Inte optimalt för en krögare som gärna ser att gästerna tar ett glas vin eller två till maten.

Omläggningen av linje 1 är begriplig för en utomstående som ändå inte har möjlighet att åka med bussen. Snabbare linjesträckning och möjlighet till fler resenärer på sikt är självklara parametrar för en trafikplanerare. Men det hjälper inte dem som har blivit av med sina resmöjligheter. Varbergs kommun och Hallandstrafiken behöver diskutera alternativa lösningar. Kanske kan några turer gå via hamnen, kanske kan linje 653 få fler turer, kanske finns andra idéer för dem som kan sitt Träslövsläge. Att tänka utanför den berömda boxen är särskilt viktigt i ett sådant här läge.

ANNONS

Trafikplanering har alltid en inbyggd konflikt. Det ska gå snabbt, enkelt och ofta, med inte alltför många stopp, för att locka fler att pendla. För sällanresenärerna, som inte har lika bråttom, tolereras gärna omvägar såvida de inte är obekväma. Att lyckas förena dessa olika typer av resenärer är ett konststycke. Lycka till med det, Hallandstrafiken.

ANNONS