Maria Haldesten: Idioter bakom styret ger Varberg problem

Orimligt att skattebetalarna ska ta notan för att rensa upp slarv med elsparkcyklar. Ansvaret bör läggas på uthyrarna.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Olyckan var nära. Mannen på elcykel vinglade till och var en hårsmån från att landa i fruktlådorna på Kungsgatan.

Situationen kändes bara alltför välbekant. Glädjerusiga ungar har tvingat mig att tvärbromsa. Och styronyktra ynglingar har varit nära att meja ned mig.

Fler kan berätta liknande historier. Gatulivet i Varberg har helt enkelt begåvats med en ny risk. En faktor att både fascineras över och störa sig på.

Kanske var det likadant när cyklarna kom till byn. Kanske kommer vi på sikt att anpassa oss. Men just nu hackar maskineriet. Folk skadas både kroppsligt och ekonomiskt. Inte ens vuxna människor har varit mogna kör-utmaningen. Det resulterar nu i att elsparkcyklar tvingas bort från gångbanorna.

ANNONS

Det är en rimlig begränsning - även om vi kan få räkna med en fortsatt rörig trafikmiljö i en sommarstad med många kombinerade gång- och cykelbanor.

Samtidigt aviserar Varbergs kommun att fler åtgärder kan behövas för att komma tillrätta med elfordonens baksida.

Problemen kommer knappast som en överraskning. Slarvigt slängda elsparkcyklar har ställt till påtagliga bekymmer i de flesta städer. Därför nobbade exempelvis Kungsbacka och Mölndal uthyrarna.

Att surf- och skate-staden Varberg haft en mer positiv syn på elsparkcyklar är dock förståeligt. Det ligger i linje med stadens image. Och rätt använda kan de nya elfordonen vara roliga och smidiga transportmedel.

Men en alltför liberal sparkpolitik retar gallfeber på allt fler, inklusive en Liberal i hamn- och gatunämnden.

– Det står cyklar överallt. Det är bedrövligt, säger Karl-Johan Wiktorp till HN.

Extra bedrövligt blir det eftersom städnotan riskerar att hamna hos skattebetalarna. För felparkerade elsparkar kan behöva forslas undan - inte minst av trafiksäkerhetsskäl. Förra året dog en äldre man i Västerås efter att ha cyklat in i en elspark som slängts på cykelvägen.

Visserligen kommer den nya förordningen som träder kraft 1 september att innebära att polis- och kommun kan skicka städnotan till uthyrningsbolagen. Och regeringen har tagit fram parkeringsdirektiv. Hur Varberg ska hantera krav på hubbar och bättre P-lösning är dock ännu oklart. Mikael Åkesson (M) svävar på målet.

ANNONS

Det borde han inte göra. Dels måste det självklart ligga på uthyrarna att ta notan för den röra de indirekt åstadkommer, dels måste synen på "fylleparkering" (och fyllekörning) skärpas.

ANNONS