Falkenbergs företagsklimat i topp i Halland
Falkenbergs företagsklimat i topp i Halland Bild: Håkan Johansson

Maria Haldesten: Kanske vinner Falkenberg mer på känsla än realitet

Handen på hjärtat - så mycket bättre är väl inte vägarna i Falkenberg än i Varberg?

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Och bilen går bra? Jo, tydligen tycker företagarna i Falkenberg det – eller i varje fall att det funkar väl att ta sig fram. Infrastrukturen är nämligen ett av de kriterier som gör att Falkenberg kör om Varberg med god marginal i rankingen vad gäller företagsklimatet i Halland.

Men hur är det möjligt? Finns det logiska förklaringar till att Falkenberg ligger på plats 47 av landets kommuner - medan Varberg hamnar på 127 när man frågar företag om vägnät, tåg och flyg? Tycker företagen i en kommun som placerat tågstationen utanför centrum verkligen att förbindelserna är smidigare? Är 154:an verkligen bättre än 153:an?

ANNONS

– Svaren handlar nog mycket hur man uppfattar den lokala infrastrukturen – och just nu är det ju lite rörigt inne i Varberg, resonerar Kristian Ryberg, regionchef på Svenskt Näringsliv.

Och visst. Både bostads- och tunnelbyggande har ställt till det lite i centrum. Och kommunen har dessutom vuxit kraftigt. Men är trafikkrånglet verkligen så mycket värre i Varberg? Eller är resultatet på den här punkten en fingervisning om att företagen rankar mer på känsla än praktisk verklighet?

Utklassar Falkenberg helt enkelt övriga kommuner för att man har lyckats så väl med att bygga upp ett företagsvänligt rykte att kulturen liksom satt sig i väggarna?

Kristian Ryberg tror inte det. Han bedömer att företagen rankar utifrån hur de verkligen upplever hur servicen fungerar - och hur bemötande blir i den praktiska verkligheten.

Att Varberg hamnar på efterkälken förklaras alltså inte med en brist på viljan – den finns uppenbarligen vilket visade sig på senaste näringslivsdagen. Men Falkenberg bedöms tydligen vara bättre på att omsätta en god vilja i praktisk handling.

Att exempelvis bygglovsnämnden i Falkenberg figurerat i diverse märkliga sammanhang, och fått kritik för godtyckliga beslut, tycks inte ha gett avtryck i företagens generella betygssättning av servicen.

ANNONS

Faktum är ju att inte ens snurret kring avtalshärvan tycks ha rubbat näringslivets positiva intryck av Falkenberg. Det känns säkert betryggande för såväl politik som förvaltning – och för den nya kommundirektören.

Att Varberg skulle förlora på att tjänstemännen där är bättre på att följa regelboken är kanske en fullkomligt ogrundad misstanke.

Svensk näringsliv slår i varje fall från sig när ledarredaktionen spekulerar kring att vissa småkommuners förvånansvärt höga rankning skulle kunna bero på att alla är tjenis med alla, vilket kan smörja kontaktnätet.

Vårgårda och Herrljungas goda placering har de alltså fått på egna meriter i en ärlig tävlan - och för att de satsat på rätt grejer. Vårgårdaföretagen placerar kanske kommunen på plats 18 vad gäller infrastruktur för att Trafikverket lyckades fixa mittsepareringen av E20 i tid?

– Vad gäller infrastrukturen är den lika eftersatt över hela landet, särskilt vad gäller mindre vägar. Det är kanske inte så flashigt att prata potthål. Men infrastrukturen behöver prioriteras politiskt under kommande år, säger Kristian Ryberg.

Det är alltså inte nog att halländska riksdagsledamöter pliktskyldigt lyfter vägfrågan i enskilda motioner. Vägfrågan är såpass viktig för både liv och näringsliv att det behövs mer rejäla tag.

ANNONS