Kunskapsnation med hjälp av AI

Artificiell Intelligens – AI – är inte längre framtiden. Vi lever redan i den eran, mitt i en teknikrevolution.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Artificiell Intelligens – AI – är inte längre framtiden. Vi lever redan i den eran, mitt i en teknikrevolution. Men tyvärr är tekniken allt för underskattad. Den abstrakta bild vi har av AI har föga med verkligheten att göra.

Algoritmer och maskininlärning är delar av AI som Sverige behöver för att vi ska ha bäst möjligheter att fortsätta utveckla landet. För att företag ska kunna investera rätt, efterfrågas det enligt en ny rapport regelverk. Risken med att investera fel, exempelvis i teknik som senare förbjuds, självkörande fordon är ett av dessa områden, hindrar svenska företag att komma vidare. Svensk digitalisering ligger efter. Detta uppmärksammades senast på SvD Debatt (4/10).

ANNONS

Det finns fortfarande en motvilja att använda teknik till vår fördel, istället stirrar vi blint på nackdelar. Men redan i dag finns det AI-verktyg för effektivisering i arbetslivet, verktyg som används till att mäta och utvärdera exempelvis prestation på. Fördelarna borde överväga eventuella nackdelar. Det är svårare än någonsin att hitta rätt kompetens. Enligt en av experterna inom HR, Jenny Dearborn, missar många företag att kompetensen ofta finns bland den egna personalen. Det gäller enbart att låta algoritmer, instruktioner för att lösa förutbestämda problem, lokalisera dessa anställda genom att tillföra rätt data till algoritmen.

Ett annat område som AI kan användas till, är integration. Där kan förbättrad kompetenskartläggning bättre matcha vid både bostadsort och arbete, men även om det behövs vidareutbildning. Tekniken omfattar ofattbart stora datavolymer vi aldrig kommer kunna hantera. Tekniken upptäcker mönster eller områden vi missar. Det gäller exempelvis skolan.

Svensk teknik kan upptäcka kunskapsluckor och ge individuellt anpassade uppgifter, något skolor enligt skollagen är skyldiga att göra. Dessutom, fortfarande i enlighet med skollagen – allt anpassat efter varje elevs kunskapsnivå. Algoritmer lyckas mest troligt bättre med detta än någon enskild lärare, inte minst med tanke på allt annat en lärare i dagens skola ska kunna hantera. Dessutom uppdateras algoritmerna. Med hjälp av tekniken kan lärare istället få behövligt stöd med att fokusera på deras huvudsakliga uppdrag.

ANNONS

Digitala analysverktyg gör jobbet vi i dagsläget behöver lägga ner enorma resurser på. Både i form av arbetskraft och tid. Vi kan helt enkelt inte konkurrera med datorkraft. Självlärande digitala system utgår enbart från den data vi matar in, ett sätt att främja kompetens. Det finns även mer övergripande mål med att bättre använda AI.

Även som ett verktyg för demokrati ger AI oss möjlighet att snabbt upptäcka mönster, exempelvis om företeelser på sociala medier stämmer överens med verkligheten. Det mest framgångsrika exemplet, är hur Donald Trump kunde vinna gehör under presidentkampanjen. AI gav exakt rätt verktyg för att kunna identifiera precis den målgrupp kampanjen behövde, och vilket språkbruk och formuleringar som skulle användas för att kunna ta över dessa väljare och dominera kommentarsfälten i sociala medierna.

Det land som halkar efter inom teknik, kommer få uppleva ödesdigra konsekvenser. 10 procent av alla jobb beräknas enligt en rapport av OECD, World Economic Forum och McKinsey automatiseras, men alla arbeten kommer påverkas. Sverige klarar sig bara om vi blir en kunskapsnation.

ANNONS