Falkenbergs näringslivsdag
Falkenbergs näringslivsdag Bild: Håkan Johansson

Maria Haldesten: Låt Näringslivsdagen bli kick-off för jämställdhet

Datumet förpliktigar. Och med vassa kvinnliga talare kan det bli klös i debatten.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Ledare 8/3. Kanske borde man inte bli förvånad. Den häpnadsväckande hemmafru-trenden på Tik tok korrelerar relativt väl med hur kvinnor fortfarande framställs i reklamen. Alltså gärna hemmapysslande - med milda, breda leenden på läpparna. Det faktum att fler kvinnor än män syns i reklamen, till skillnad från i medier i allmänhet, kan inte kompensera för den könsrollsförstärkning som reklamen bidrar till.

– Män dominerar nyheter och reklamen visar stereotypa könsroller. Dessa obehagliga sanningar har påvisats i ett par av de studier som jag har deltagit i, berättar marknadsförings- och kommunikationschefen Ricki Petrini - som är en av talarna på Falkenbergs näringslivsdag.

ANNONS

Såväl små som stora företag tycks ha förtvivlat svårt att leva upp till sina egna jämställdhetspolicys – hur ambitiösa de än ser ut på pappret.

– Det har hänt en del. Det har blivit mer mångfald i den visuella kommunikationen. Men tyvärr tar förändringen tid. Trögrörligheten kan förklaras med mångåriga patriarkala strukturer där män getts ledande roller medan kvinnorna placerats i baksätet, säger Ricki Petri.

Att Sverige kommit längre än många andra länder, i internationell jämförelse, är inget skäl till att luta sig tillbaka.

"Det mesta är ogjort" lyder underrubriken på Falkenbergs Näringslivsdag. En fras som blir extra passade för ett event som äger rum på Internationella kvinnodagen.

"Jämställdhetsfrågan har inte bara blivit nedgraderad i företagens totalkommunikation. Den har snarare blivit kvar med en ynklig stand by-biljett, med högst oviss utkomst om man faktiskt kommer komma med flighten till Equality överhuvudtaget."

Så skrev Ricki Petrini i ett vasst januarinlägg på sin blogg för Resumé. Den sortens raka besked borde bli ett uppvaknade för de företagsföreträdare i Halland som eventuellt somnat till - i tron att de gjort vad som krävs.

Halland är den region där kvinnor har lägst inkomst i förhållande till män - och tillhör regionerna där män tar minst ansvar för att vara hemma med sjuka barn.

ANNONS

"Det större ansvaret för det obetalda omsorgsarbetet missgynnar kvinnors yrkes- och inkomstutveckling påtagligt." påpekade regionen i den rapport - Från vaggan till graven - som kom 2021.

Så vad gör man åt det? Hur förändras ett tänk som gör att stereotypa mönster upprepas och könsobalanser kvarstår.

- Skevheter kan kvarstå omedvetet. Det gäller såväl hur kvinnor porträtteras i olika medier som hur företagen jobbar. Ska glastak krossar måste man hjälpas åt att sätta frågan på agendan, säger Ricki Petrini.

Regionen, Länsstyrelsen och Tillväxtverket försöker hålla frågan levande, bland annat genom en sajt. Men varaktig förändring kräver också ett aktivt näringsliv. Men det behövs även fler medvetna kunder, som markerar ännu tydligare. Företag som slentrianreklam med bilder på bullbakande mammor, bör reta gallfeber på fler.

ANNONS