Bild: Anna Johansson

Maria Haldesten: Lussetåg på diesel illa tajmat med klimatavtal

Varbergs-paradens klimatavtryck var inte optimalt. Men nästa år går tåget helt på eldrift, försäkrar distriktschefen för Caverion Halland.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Lusseparaden genom Varberg har blivit tradition - ett lysande sätt för ett av kommunens större företag att visa upp sig. Om det inte vore för en känslig detalj: avgaserna.

Dieselbilar genom stan känns inte så hållbart 2023, i synnerhet inte när dagen råkar sammanfalla med klubbandet av Klimatmötets avtal.

– Det kan markera början för slutet för olja, kol och naturgas, markerade EU:s klimatchef efteråt.

Och det är ju dit världen – och Varberg – måste sträva. Det har såklart inte undgått Jonas Henricsson, distriktschef för Caverion Halland.

– Nästa år går tåget helt på eldrift, försäkrar han bestämt.

ANNONS

Så varför inte redan nu?

– Samtliga av våra bilar byts ut efter hand. Vårt problem är att det är väldigt långa leveranstider på elbilar. Dessutom löper leasingavtalen för våra servicebilar på fler år än våra tjänstebilar – som redan är utbytta mot elbilar. Men företagets policy är tydlig. När bilar byts ut är det bara elbilar som gäller. Det är ett krav. Och vi har nyligen låtit sätta upp tio nya laddstolpar vid vårt kontor, förklarar Jonas Henricsson

Näringslivets vilja att gå före – och jobba med hållbarhetsfrågor - sätter spår i Varberg. Det vd-nätverk som drogs i gång på initiativ från Ann-Charlotte Stenkil (M) i syfte att lyfta utvecklingsfrågor, där Caverion ingår, håller på att dra ihop en hållbarhetsgrupp.

– Vi på Caverion vill bidra med goda exempel och initiera samtal för en mer hållbar framtid, säger Jonas Henricsson.

Det är viktigare än på länge. Visserligen säger sig människor förstå att klimatfrågor är viktiga. Men krig, kriminalitet och lågkonjunktur tycks tränga undan allt annat.

Att skjuta upp krävande omställning kan vara extra frestande i en svår tid. Men det funkar dåligt att vänta med att agera tills huset är översvämmat och bilen fått ett slags körförbud.

EU:s försäljningsförbud för fossilbilar, som är tänkt att börja gälla 2025, innebär förvisso inte att den gamla bilen måste ställas av. Men den kan komma att portas från vissa stadskärnor.

ANNONS

Exakt hur snabbt den klimatsmarta utvecklingen går beror delvis på hur allvarligt världens länder ser på det avtal som nyss slutits. Och vilka ledare som kommer till makten – exempelvis i USA. Överenskommelsen är en kompromiss, som knappast beskrivas som en stor framgång. Men det är åtminstone ännu ett steg i rätt riktning.

Och ju fler lokala företag som väljer att profilera sig på och jobba för mer energismarta lösningar, desto fortare kan omställningen gå.

ANNONS