Maria Haldesten: Mota väck bilarna från Ringsegård och Ugglarp

Bilstränder får rött ljus i ny miljödom - och Länsstyrelsen laddar för att stöta på Falkenbergs kommun.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

Sätt upp bommar och stoppa bilarna! Beskedet från miljödomstolen kan inte missförstås - till stor besvikelse för Laholms kommun, samt ett antal fastighetsägare.

Tro dock inte att rensningen stannar där - bara för att samma sorts oskick i Falkenberg gått lite under radarn. Länsstyrelsen är väl medveten om hur illa det kan se ut även här.

– Stränder är ingen lämplig plats för bilar - det gäller även för Falkenberg såklart, säger Henrik Martinsson, Naturvårdsdirektör på Länsstyrelsen i Halland.

Han har självfallet besökt såväl Ringsegård och Ugglarp sommartid.

– Det är precis samma verksamhet som i Skummeslövsstrand - fast i lite mindre skala, konstaterar han.

ANNONS

Men att färre bilar kör ner på ett kortare strandområde är ingen förmildrande omständighet. En miljöfarlig verksamhet är just det - oavsett omfattning.

Veckans miljödom föranleder dock ingen omedelbar åtgärd från Länsstyrelsen.

– Vi har inte diskuterat det intern än. Vi väntar ut hur det går med överklagan och ser hur det landar innan vi kontaktar Falkenbergs kommun, resonerar Naturvårdsdirektören.

Det finns dock inget som hindrar tjänstemän och politiker från att agera redan nu. Det finns ju, i ärlighetens namn, redan ett utslag från Mark- och Miljööverdomstolen från 2019 som visar på att strandtrafik är att klassa som miljöfarlig verksamhet. Att domen rörde Laholm förändrar inget i sak.

Så var har det hakat upp sig? En intervju med Georgia Ferris (KD) från 2021 ger en ledtråd. Lokala politiker duckade medvetet för domen, ville inte pilla för mycket med skyltning och annat för att inte "gunga båten".

– Jag tycker att man silar mygg och sväljer kameler ur miljösynpunkt. Jag ser inte biltrafiken på stränderna i Falkenberg som något problem, sade Ferris.

Detta trots att det orimliga i att fylla stranden med tunga bilar blev extra tydligt sommaren 2018. Solen brände till - med följden att bilar körde fast i den lösa sanden. Synden straffade sig själv, med andra ord.

ANNONS

Men kommunen tyckte tydligen mest synd om bilisterna och löste problemet genom att sätta upp skyltar vid den svagaste nedfarten. "Använd norra nerfarten i stället" stod det. Dessutom lät kommunen generöst vattna nedfarterna med vatten från Ätran för att förhindra att fler körde fast.

Nog tar man sig för pannan. Skälet till agerandet är - högst sannolikt - att många hellre offrar miljöhänsyn än riskerar att piska upp en folkstorm. Striden i Laholm har, minst sagt, varit bister. I Falkenbergs saknas också den sortens modiga föreningar som envist och högljutt drivit frågan om bilstopp i Sydhalland.

Men allt kan ändras. I bästa fall blir alla halländska stränder bilfria redan till sommaren. Vissa gamla traditioner bör brytas.

ANNONS