Bild: Rebecka Kvint

Katarina Erlingson: Ohelig allians innebär äntligen p-avgifter

Tänk att p-avgifter i Varberg har varit en så känslig fråga i många år, det är svårt för boende i andra kommuner att förstå. Politikerna har lyssnat alltför noga på handeln och näringslivet i centrum, men nu verkar en mindre revolt vara på väg, i dubbel bemärkelse.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Att Moderaterna och Centerpartiet går samman med Socialdemokraterna gällande deras förslag om p-avgifter är snudd på sensationellt. Alliansen i Varberg har hållit samman riktigt bra, men ett halvår innan valet blir det alltså en ny ohelig allians M-C-S. Småpartierna KD och L vågar eller vill inte ändra sin ståndpunkt och håller fast vid att parkeringen i Varberg ska vara gratis.

Kan det vara så att bytet av ledare för S har bidragit till närmandet i parkeringsfrågan? Jana Nilsson har länge strävat efter p-avgifter i Varberg, men det är alltså hans efterträdare Jeanette Qvist som lyckas få fler partier med sig. Även om inte regelrätta förhandlingar förekommit mellan partierna har de rimligen påverkat varann.

ANNONS

Att en stad av Varbergs storlek har gratis parkering är mycket ovanligt. Tillika i nya parkeringshus som kostar kommunen minst 15 miljoner om året i drift, pengar som därmed fördelas ut på alla skattebetalare. Bilägarna subventioneras alltså av dem som själva inte har råd eller lust att ha bil. Det är en helt orimligt strategi på sikt och det är glädjande att M och C insett det.

Det är ändå ett försiktigt förslag som den nya trion verkar vara överens om. Det ska fortfarande vara gratis att stå i tre timmar i p-husen, först därefter behöver man betala. Även ett parkeringsvurmande näringsliv måste rimligen tycka att det är ett godtagbart förslag. Särskilt om det blir enkelt att förlänga parkeringstiden och lösa betalningen. Det finns flera enkla parkeringsappar som används i andra städer så det bör inte bli ett större problem.

Det är alltid en balansgång när man gör förändringar. Men den trevliga handelsstaden Varberg kan knappast stå och falla med om det efter tre timmar kostar pengar att fortsätta ha bilen parkerad i centrum. Det finns inget utpräglat externt handelscentrum i Varberg så centrum är inte hotat. Varken Varberg Nord eller Lassabacka borde vara hot mot centrumhandeln. Inte mer än Gekås eller Nordstan i alla fall.

ANNONS

Det är bra inför framtiden att Varbergs kommun mjukar upp sin inställning till parkeringsavgifter och parkeringsnormen. En uppmjukning av parkeringsnormen vid nybygget Tärnan är en bra början. På dagtid förväntas de som arbetar i närheten av Tärnan använda parkeringen, nattetid blir det de som bor i området. Det är en intressant lösning för att minska bilens dominans. Att bilen ska få ta en sådan plats i samhället utan att den enskilde bilägaren ska betala för det är inte hållbart.

Läs mer: M och C ansluter till S idé

Läs mer: Så tycker butikerna om kommunens p-politik

Läs mer: Gräddfil för Etikhus

Läs mer: Bilar och den gammalmodiga planekonomin

ANNONS