Ulf Cronheim på Majas vid havet är kritisk.
Ulf Cronheim på Majas vid havet är kritisk. Bild: Dick Gillberg

Katarina Erlingson: Olagligt och orimligt agerande skadar hela Halland

Det är dags för politikerna i Region Halland och kommunerna att ta sina tjänstemän i örat för det naiva samarbetet med influencers.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Det är inte bara naivt utan i princip olagligt också. Att välja ut företag som de inhyrda influerarna ska besöka och därefter skriva om ligger utanför likabehandlingsprincipen. Man får helt enkelt inte ge individuella stöd till enskilda näringsidkare. Restaurangerna får inte betalt mer än för mat och dryck men de får reklam alldeles gratis. Inte att undra på att företagare som inte blivit utvalda är irriterade. Att konkurrensen blir snedvriden är uppenbart.

Visit Halland och kommunerna har uppenbart försökt göra det mer rättvist genom att bjuda in företag att marknadsföra, "pitcha", sin verksamhet . Sedan har man valt ut vilka som ska bli besökta av influeraren. Men Ulf Cronheim, krögare på Svineriet och Majas vid havet, är betänksam.

ANNONS

– Hur kan man lägga skattepengar på att be företag pitcha sig själva? Det låter mer som en kommersiell aktör inom filmbranschen eller någonting: ”Kom in här och pitcha din idé så kanske vi lägger stålar på det”. Tanken är helt absurd för mig, säger han.

Att agerandet bryter mot kommunallagen och kanske också mot andra lagar är orimligt. Så kan inte offentliga verksamheter arbeta. Ett modernt arbetssätt och att hänga med i samtiden betyder inte att man måste hoppa på alla trender. Det får förstås vara osagt om influencers är en trend eller inte - troligtvis inte - men som en offentlig aktör har man ett stort ansvar att vara rädd om skattebetalarnas pengar.

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, ser agerandet som ett stöd till de utvalda näringsidkarna. Lagen finns bland annat till för att undvika korruption och de offentliganställda tjänstemännen gynnar här enskilda företag.

– Det måste vara jättesvårt att sitta i den här pr-gruppen och säga: ”Vad fasen, det är klart vi ska stödja ’Nisses restaurang’”. Hur kommer man fram till allt det här? Och kan man vara helt säker på att det inte finns några bindningar mellan pr-gruppen och någon ute i näringslivet? undrar Olle Lundin berättigat.

ANNONS

Det är just därför som regionen och kommunerna också måste vara extra försiktiga när man använder en mellanhand, influencern. Det är en relativt ny verksamhet med relativt oklara regler. Det går inte att köra på fingertoppskänsla även om syftet kan vara gott. Det är klart att Halland och våra verksamheter är värda att marknadsföras för att locka hit fler besökare, men det måste ske på lagligt sätt och med varsam användning av skattepengar.

Att bortvalda företag eventuellt känner sig förbisedda är inte bara tråkigt för dem, det bidrar till en bristande tillit mot kommunen när man tar till olagliga metoder. Det sluttande planet måste politikerna snarast räta upp.

Läs också: Influencersamarbete osunt för Halland

ANNONS