Om alla lastbilar i Sverige elektrifieras kommer elförbrukningen öka med cirka 8 TWh vilket är 5 procent av dagens elproduktion, skriver insändarskribenten.
Om alla lastbilar i Sverige elektrifieras kommer elförbrukningen öka med cirka 8 TWh vilket är 5 procent av dagens elproduktion, skriver insändarskribenten. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Att elektrifiera hela lastbilsflottan är både rimligt och bra

Ellastbilar kommer med stor sannolikhet att totalt bli lite billigare än vad dagens diesellastbilar är, så samhället kommer troligen att tjäna på elektrifieringen.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|

Svar

på ”Inte rimligt att elektrificera hela lastbilsflottan”

I en insändare 20 januari påstås det att 1 000 ellastbilar kommer att kräva en hel kärnkraftsreaktor för sin laddning, och att det därför skulle vara orimligt med ellastbilar. Problemet är att det är en överskattning av effektbehovet med cirka 30 gånger. Man har räknat med att alla lastbilar laddar med 1 megawatt samtidigt. Bara ett fåtal av dem kommer någonsin ladda med så hög effekt, och ännu färre gör det samtidigt. Totala effektbehovet för laddningen av ellastbilar kommer dessutom vara störst nattetid, så under dagtid kommer behovet troligen vara 50 gånger lägre än vad som påstods. Med samma felaktiga sätt att räkna så skulle alla elspisarna i Sverige ensamma kräva 30 kärnkraftsreaktorer, vilket de bevisligen inte gör!

ANNONS

Om alla lastbilar i Sverige elektrifieras kommer elförbrukningen öka med cirka 8 TWh vilket är 5 procent av dagens elproduktion. Det kommer kräva en viss utbyggnad av elproduktion och elnätet, men det är intäkter från de som laddar lastbilarna som skall betala för det, inte staten eller andra elförbrukare.

Ellastbilar kommer med stor sannolikhet att totalt bli lite billigare än vad dagens diesellastbilar är, så samhället kommer troligen att tjäna på elektrifieringen. Vi kommer ju bland annat slippa betala stora pengar för att importera diesel.

Så, att alla lastbilar elektrifieras är inte bara fullt rimligt, det kommer att vara en förbättring för samhället.

Anders Grauers

forskare på elfordon på Chalmers tekniska högskola

ANNONS