Svar
på ”Så når vi klimatmålen utan att blanda in biodrivmedel”
En massiv satsning på grön vätgas. Så tänker sig Mikael Rosén att 2030-klimatmålet ska nås (HN 2/4). Och visst vore satsningen välkommen, men 70% minskad klimatpåverkan från transportsektorn går inte att nå på detta sätt. Anledningen att sju partier av riksdagens åtta enats om reduktionsplikten som verktyg, med successivt ökande andel klimatsmarta biodrivmedel i fossil bensin och diesel, är att vi redan har fem miljoner bilar, bussar och lastbilar på vägarna – ska klimatmålen nås, måste de också tankas grönt. Också biodrivmedel kan, som Rosén skriver, i teorin ha en hög klimatpåverkan, men så är det inte i Sverige. De biodrivmedel vi tankar är:
- HVO, som mestadels görs av slakterirester, 90 % minskad klimatpåverkan.
- FAME, med raps-RME som största källa, 75% lägre klimatpåverkan än för fossil diesel.
- Etanol, klimatpåverkan i snitt 85% lägre än för bensin, 2021 mest från Ukraina, som behöver den handel som trots kriget kan ske.
- Biogas, huvudsakligen svensk. Klimatpåverkan under noll (!) för gas från gödsel som annars skulle ha läckt metan till atmosfären.
Vätgas är lysande, eldrift och hållbara biodrivmedel likaså – men låt oss också inse att en bil på två ton som transporterar en person fem kilometer inte är hållbart – oavsett drivmedel.
Mattias Goldmann
2030-sekretariatet
LÄS MER:Så når vi klimatmålen utan att blanda in biodrivmedel