Sandleksaker.
Sandleksaker. Bild: Ciprian Gorga

Förskolans nya läroplan lyfter fram barnskötarna

Hela arbetslagets olika kompetenser synliggörs och tas bättre tillvara.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationFalkenberg|
|

Nu är det sommar och runt om i landet håller förskolor öppet och vi i personalen ser till att barnen får härliga dagar. Vattenspridare är poppis och spännande experiment pågår med sand, odlingar, klossar.

Jag har jobbat som barnskötare här i Falkenberg i 15 år. Det är fantastiskt att få lära känna alla dessa barn och följa deras utveckling. I sommar kommer jag, personligen, att fira en viktig seger. Låt mig berätta vilken och varför den är så efterlängtad.

Den 1 juli träder nationella läroplanen för förskolan i kraft. Och i den förtydligas roll för oss barnskötare. Så blev det efter att tusentals barnskötare protesterade. Tidigare var vi inte omnämnda alls, fast vi är den största yrkeskategorin. Galet eller hur? Så detta är på tiden – och det firar jag.

ANNONS

Men det är framförallt goda nyheter för alla förskolor, barn och deras föräldrar – för nu kommer hela arbetslagets olika kompetenser synliggöras och tas tillvara bättre.

Länge har allt fokus varit på förskollärarna. De spelar en jätteviktig roll, men för mig som jobbar varje dag i förskolan är det självklart att barnskötare och förskollärare jobbar tillsammans, förstärker och kompletterar varandra. Ena gruppen med omsorgsexpertis, den andra med sin inom pedagogik. Så ser vi till att barnen är trygga och nyfikna, kan leka och lära. Nu, äntligen, är vikten av samspel också tydlig i det dokument som styr verksamheten.

Så – förskolans tid är nu. Jag ser fram emot att vi i kommun Falkenberg börjar jobba enligt den nya läroplanen – och att jag och mina kollegor tillsammans kan göra ännu mer och bättre verksamhet.

Anna Johansson

Barnskötare

Kommunal Falkenberg

ANNONS