jag känner mig mest framgångsrik när jag lyckas upprätthålla ordningen med det lågaffektiva, skriver insändarskribenten.
jag känner mig mest framgångsrik när jag lyckas upprätthålla ordningen med det lågaffektiva, skriver insändarskribenten. Bild: JESSICA GOW / TT

Klart att lågaffektivt bemötande fungerar

Vilka lärare tyckte du själv var bra i skolan?

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|

Svar

på ”Inga bevis på att lågaffektivt bemötande fungerar”

Självklart kan man sätta gränser och samtidigt bemöta människor lågaffektivt. Det vore en tragisk värld om gränser endast kunde ges via skrik. Lågaffektivt bemötande handlar om behärskning, att behålla lugnet, beslutsamhet och kyla i en stressig situation. Det är en ädel yrkeskonst som man har nytta av även inom polisyrket, vårdyrket, räddningskåren, i sport, i föräldrarollen, ja i många andra sammanhang också. Om jag är bra på att skanna in läget i mina barngrupper för att spåra oroshärdar och kunna avvärja stök i tid, blir det tillsammans med lågaffektivt bemötande ett vinnande koncept.

ANNONS

Du beskriver det som om förhållningssättet vore orsaken till missförhållanden i skolan och i Sverige, vilket det naturligtvis inte är. Det finns säkert de som inte lyckas men du bör också ha träffat många människor som använder metoden lyckosamt.

Vilka lärare tyckte du själv var bra i skolan? Var det de med starka känsloutbrott? Jag minns bäst de som upprätthöll ordning och reda utan att brusa upp. Kanske naturliga auktoriteter eller bara livserfarna, välutbildade och proffsiga föredömen. Det fanns en aura runt dem av rättvisa, klokhet, trygghet och tydlighet. De visade mycket respekt och genuint intresse för alla sorters barn och hade på så vis en inkluderande stil. De sa till på skarpen men utan att tappa fattningen. De valde sina ord pricksäkert utan att bli vansinniga. Man lyssnade. Jag minns även de som upprätthöll ordningen med skrik, skrämsel, våldshot och högt känsloläge. Det fungerar också om man vill tysta andra men det är inte den bästa metoden för att skapa insikt.

Det är nödvändigt att höja rösten ibland, det ska inte uteslutas eller vara skambelagt. Men jag känner mig mest framgångsrik när jag lyckas upprätthålla ordningen med det lågaffektiva. Därför tycker jag det är överordnat det högaffektiva och det mest eftersträvansvärda för en lärare. Begreppet ska inte likställas med flathet, förringas eller missuppfattas, i synnerhet inte om man jobbar med skola.

ANNONS

Hyfsat lugn lärare med regler som efterlevs

Falkenberg

LÄS MER:Inga bevis på att lågaffektivt bemötande fungerar

LÄS MER:Hårdare tag är inte heller evindensbaserat

ANNONS