I Avesta och Tyskland har avgiftsfri eller billig kollektivtrafik testats med gott resultat, skriver insändarskribenten.
I Avesta och Tyskland har avgiftsfri eller billig kollektivtrafik testats med gott resultat, skriver insändarskribenten. Bild: Johan Nilsson/TT

Nog fungerar försök med avgiftsfri och billig kollektivtrafik!

"Oavsett ekonomi har det utjämnat ojämlikheter.”

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|
|

Svar

på ”Populismen lever”

Lars Lind skriver i HN 4/5 att gratis kollektivtrafik i Varberg och Halland skulle inte fungera. Han hänvisar till ett försök som gjordes i Hong Kong för 30 år sedan och som tydligen inte fungerade. Jag vet inget om försöket i Hong Kong och kan inte uttala mig om det. Däremot vet jag att Avesta införde avgiftsfri kollektivtrafik 2012. Den avslutades tyvärr 2021 då Region Dalarnas kollektivtrafiknämnd sa upp avtalet med Avesta kommun, socialdemokrater och vänsterpartister röstade mot förslaget.

Citat från Avesta kommuns hemsida:

” - Det är en katastrof om vår avgiftsfria kollektivtrafik avskaffas. Sedan införandet för åtta år sedan har resandet ökat med 250 procent. Oavsett ekonomi har det utjämnat ojämlikheter. Fler har kunnat röra sig till en större del av kommunen. Kollektivtrafiken är också viktig ur miljöperspektiv. Att ta bort den avgiftsfriheten vore att gå bakåt i tiden, säger Lars Isacsson, kommunalråd i Avesta.”

ANNONS

För 9 euro i månaden kunde vem som helst resa vart som helst i hela Tyskland under sommaren 2022. Tågresandet ökade med 40 procent (har tyvärr inte siffror för övrig kollektivtrafik). Tyskland har precis släppt "D-ticket" vilken innebär att ett månadskort som gäller i hela landet och kan köpas hela året kostar 49 euro. Lite dyrare men fortfarande väldigt billigt.

Så nog fungerar försöken med både avgiftsfri och billig kollektivtrafik nuförtiden. Prova i Halland!

Karin Karlsson

ANNONS