Nooshi Dadgostar (V) under partiledardebatten i riksdagen.
Nooshi Dadgostar (V) under partiledardebatten i riksdagen. Bild: Henrik Montgomery

Nooshi Dadgostars uttalande om neddragningar var korrekt.

Hon "slänger sig inte med uttalanden som inte är korrekta"!

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

LocationVarberg|

Svar

på ”Ren lögn om skolans budget”

Nooshis uttalande i partiledardebatten den 14 juni om befarade neddragningar i Åstorp, Varberg och Karlskrona gjordes i ett replikskifte med Oskar Sjöstedt (SD) under temat uteblivna statsbidrag till kommunerna i Regeringens vårbudget. Sjöstedt replikerade bland annat att det kanske kommer ökade anslag i höstens budget. Detta replikskifte kan man ta del av på SVT play, även om man inte var fysiskt närvarande i plenisalen under debatten.

Det är ställt utom allt rimligt tvivel att Nooshi talar om effekterna av det uteblivna statsbidraget, d v s om befarade neddragningar utifrån de försämrade förutsättningarna i kommande budget - inte om förutsättningarna i 2023 års budget för för- och grundskolorna i Varberg! Hon "slänger sig inte med uttalanden som inte är korrekta"!

ANNONS

Naturligtvis vill jag att Nooshi, liksom övriga partiföreträdare, ska hålla sig till sanningen och endast sanningen. Om man i syfte att skada andra partier slirar på sanningen, riskerar man tilliten till politiken och därmed förutsättningarna för den representativa demokratin.

Gerhard Eriksson (V)

LÄS MER:Ren lögn om skolans budget