För den som åker från Kungsbacka till Halmstad är ökningen 46 procent, skriver debattören.
För den som åker från Kungsbacka till Halmstad är ökningen 46 procent, skriver debattören.

Orimlig att höja kollektivtrafiktaxan med 46 procent

Inte ett ord om prishöjningarna finns i den utredning som lämnades till regionfullmäktige, skriver Tommy Rydfeldt (L).

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|
|

Den 2/3 2022 beslöt regionfullmäktige att godkänna Hallandstrafikens förslag om indelning av Halland i nya och färre zoner.

Det hade varit en fråga som diskuterats under längre tid. Halland växer och förändras och det zonsystem som fanns hade blivit ålderdomligt.

En utredning fanns med som tydligt beskrev konsekvenserna för fem av de halländska kommunerna. Man kunde läsa ut vilka biljetter som fick höjda respektive sänkta priser.

För de kommuner som får mer än en zon finns också kartor med som visar var gränserna går.

När det gäller konsekvenserna för Kungsbacka finns inga tabeller eller kartor över eventuella prisförändringar.

Texten är kort och ganska luddig och den viktigaste meningen är:

ANNONS

” Det gränsavdrag som idag ges av Hallandstrafiken för resor till Västra Götalandsregionen kommer Kungsbacka att omfattas av”

Jag tror alla uppfattade den korta texten som en försäkran att Kungsbacka, där Västtrafik kör trafiken, inte drabbades pga. av zonförändringar i övriga Halland.

Godkännandet i regionfullmäktige var enigt.

Nu har den nya zonförslaget införs.

Konsekvenserna för de som reser söderut från eller till Kungsbacka är förödande. Prisökningarna för årskort ligger på över 40%. För den som åker från Kungsbacka till Halmstad är ökningen 46%.

Sommarkortet gäller plötsligt inte i Kungsbacka. Som kompensation för övriga kommuner sänker man priset på kortet. Känns direkt feltänkt. Borde inte Kungsbackas skattebetalare kompenseras i stället?

Inte ett ord om prishöjningarna finns i den utredning som lämnades till regionfullmäktige. Hade det funnits med hade givetvis förslaget remitterats tillbaka till Hallandstrafiken. Jag känner mig lurad att ha fattat ett beslut på ett felaktigt underlag.

Jag vet inte om Hallandstrafikens ledning visste om dessa konsekvenser och mörkade eller inte förstod att det skulle bli så här. I båda fallen är det oacceptabelt hanterat.

Speciellt som regionens mål är att öka resandet med kollektivtrafiken.

Man kan inte skylla på Västttrafiks taxa och zoner. Det biljettsystem som Hallandstrafiken har måste klara de beslut de tar. Samordningen av Kungsbackas kollektivtrafik med den i Göteborgsregionen har funnits sedan 1970-talet. Långt innan Hallandstrafiken fanns, så det är inget nytt.

ANNONS

Gör nu om och gör rätt. Se till att det blir sommarkort även 2023 där Kungsbacka ingår. Och att enkelbiljetter och periodbiljetter till och från Kungsbacka söderut går tillbaka till samma priser som innan zonförändringen.

Tommy Rydfeldt (L)

f.d ledamot i Hallandstrafikens styrelse

Kommunfullmäktige/kommunstyrelsen i Kungsbacka

ANNONS