Politikens roll skall vara att möjliggöra bra infrastruktur för medborgarna genom fungerande trafiksystem och tillräckligt antal parkeringsplatser i anslutning till bostäderna, skriver insändarskribenten.
Politikens roll skall vara att möjliggöra bra infrastruktur för medborgarna genom fungerande trafiksystem och tillräckligt antal parkeringsplatser i anslutning till bostäderna, skriver insändarskribenten. Bild: Annika Karlbom

Parkeringsnormen ska baseras på det faktiska parkeringsbehovet

En för låg parkeringsnorm leder inte till några fördelar för någon annan än exploatörerna.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|
|

Svar

på ”Alliansen borde enas om parkeringsnormen i Varberg”

Med sin insändare belyser Pierre Ringborg en viktig fråga inför valet och för framtidens Varberg. Nämligen frågan om Parkeringsnormen! Liberalerna anser att dagens parkeringsnorm redan är för låg vilket vi fått flera bevis på runt om i vår stad.

I dag bygger parkeringsnormen på ett bristfälligt underlag. Det framräknade parkeringsbehovet baseras på de bilar som är registrerade på boende i ett visst område. Redan där missas alltså en stor del av tjänstebilar, företagsbilar, mopedbilar mm. Sommarboende som inte är skrivna på adressen riskerar också att missas. Vi Liberaler vill att parkeringsnormen ska baseras på det faktiska parkeringsbehovet.

ANNONS

En för låg parkeringsnorm leder inte till några fördelar för någon annan än exploatörerna som slipper ifrån utgiften för parkeringar. Boende får en krånglig tillvaro, grannsämjan naggas i kanten när parkeringsbehovet flödar över i kringliggande områden. I bästa fall kan man lösa parkeringsbehovet med en andrahands lösning, kommunal anläggning på skattebetalarnas bekostnad.

I dag bygger samhällsplaneringen i kommunen och inställningen till bilen hos många av de övriga partierna ett tänkande som redan är föråldrat. Bilen är inte boven, fossilbränslen är boven. Bilen är ett fantastiskt frihetsinstrument som hjälper människor att få vardagen att fungera. Vi välkomnar självklart också att kunna åka kollektivt, cykla och andra mobilitetslösningar. Men inte på bekostnad att man tvingas välja bort bilen.

Vi Liberaler går till val på ett förändrat sätt att se på bilen. Den elektrifiering som nu genomförs av fordonsflottan gör att vi måste räkna bilen som ett hållbart transportmedel. Var och en ska själv få bestämma över sitt bilanvändande. Politikens roll skall vara att möjliggöra bra infrastruktur för medborgarna genom fungerande trafiksystem och tillräckligt antal parkeringsplatser i anslutning till bostäderna.

Vi vill:

• Revidera trafikstrategin så att bilen får status som hållbart transportmedel.

• Att beslut om parkeringsnorm och avsteg från denna hanteras av kommunfullmäktige och ej byggnadsnämnd.

ANNONS

• Att var och en ska få bestämma hur många bilar man vill ha.

Tobias Carlsson (L)

Varberg

ANNONS