Det räcker inte att bara ha "koll på vilka elever som behöver extra stöd" – skolan måste också proaktivt säkerställa att alla elever, även de som kanske inte visar sin oro öppet, får den uppmärksamhet och det stöd de behöver, skriver insändarskribenten.
Det räcker inte att bara ha "koll på vilka elever som behöver extra stöd" – skolan måste också proaktivt säkerställa att alla elever, även de som kanske inte visar sin oro öppet, får den uppmärksamhet och det stöd de behöver, skriver insändarskribenten. Bild: JESSICA GOW / TT

Skolan måste ta sitt ansvar för barnens arbetsmiljö

Skolan är inte bara en plats för inlärning, utan också en social miljö där alla barn måste få möjlighet att trivas.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|

Apropå

artikeln ”Så kan du stötta ditt barn inför skolstarten"

Det är positivt att "lärande och hälsa" uppmärksammar och försöker hantera den oro som många barn känner inför skolstarten. Men vi får inte glömma att det inte bara är upp till föräldrarna att stötta sina barn i detta, utan att skolan har ett lagstadgat ansvar att säkerställa en trygg och stödjande miljö för alla elever.

Som Sylvia Andersson påpekar, är det avgörande för barnens välmående att de känner sig trygga och inkluderade i skolmiljön. Skolan är inte bara en plats för inlärning, utan också en social miljö där alla barn måste få möjlighet att trivas. Skollagen är tydlig med att alla elever har rätt till en god arbetsmiljö, fri från stress och oro, så att de kan ta till sig kunskap på bästa sätt.

ANNONS

Tyvärr har vi vid flera tillfällen sett att skolor inte lever upp till detta ansvar. Det är viktigt att klargöra att det är skolledningens ansvar att se till att alla regler efterlevs och att skapa en miljö där barnen kan känna sig trygga och må bra.

Föräldrarna är inte på plats i skolan under dagarna. Därför är det skolans ansvar att aktivt arbeta för att ingen elev ska behöva känna sig utanför eller otrygg. Det räcker inte att bara ha "koll på vilka elever som behöver extra stöd" – skolan måste också proaktivt säkerställa att alla elever, även de som kanske inte visar sin oro öppet, får den uppmärksamhet och det stöd de behöver.

Att skapa en trygg skolmiljö är inte bara en fråga om individens välmående utan också en förutsättning för effektivt lärande. Skolan måste därför ta sitt ansvar och följa skollagen i praktiken, inte bara i teorin. Endast då kan vi verkligen säga att vi gör allt för våra barns framtid.

En bekymrad förälder

ANNONS