Nyligen meddelades att SAS får nya storägare, där endast den danska staten kvarstår som delägare, skriver insändarskribenten.
Nyligen meddelades att SAS får nya storägare, där endast den danska staten kvarstår som delägare, skriver insändarskribenten. Bild: Håkon Mosvold Larsen

Sverige sviker SAS

Staten och näringslivet borde ha varit med i ombildningen.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|
|

SAS grundades 1946 av de nationella bolagen i Danmark, Norge och Sverige för att bättre hantera den interkontinentala trafiken. 1951 fastställdes följande ägarstruktur: SASD 28.6%, SASN 28.6%, SASS 42.8%. Respektive bolag ägdes till 50 procent av staten, 50 procent privat (näringslivets företag främst).

2018 sålde den Norska staten sin andel till flygbolaget Braathens. Huvudbolag i dag är SAS Group, som äger Scandinavian Airlines, SAS Ground Handling, samt SAS Technical Services.

Nyligen meddelades att SAS får nya storägare, där endast den danska staten kvarstår som delägare.

Staten och näringslivet i Norge och Sverige borde ha varit med i förestående ombildning inte minst för att säkerställa såväl den nationella som internationella flygtrafiken även i framtiden. Dessutom borde den tekniska utvecklingen inom flyget vara ett intresse för näringslivet.

ANNONS

Åson

ANNONS