När man befinner sig i ett skede i livet då man inte längre kan springa sin dagliga 2,5 km-runda utan ser varje trappa som ett hinder och gångavstånd på mer än 50 m som en utmaning, är bilen en frihet, skriver insändarskribenten.
När man befinner sig i ett skede i livet då man inte längre kan springa sin dagliga 2,5 km-runda utan ser varje trappa som ett hinder och gångavstånd på mer än 50 m som en utmaning, är bilen en frihet, skriver insändarskribenten. Bild: ALINE LESSNER

Tillgänglighet är nyckeln för centrum

Vilka ska utforma det nya torget? Samma experter som ligger bakom ”Gropen”, som kanske inte blev århundradets succé?

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS

Svar

på ledaren ”Fulaste p-platsen kan bli attraktivt torg”

Skärrade av Naturskyddsföreningens anti-bil-falang vill politikerna ta bort alla p-platser på Stortorget. Och HN:s ledarsida hänger på och menar att det är klokt och nödvändigt, eftersom inte bilar ska få dominera stadsbilden (!), men man förväntar sig protester från affärsidkarna.

I ledaren skrivs det att ”bilisterna cirkulerar runt för att hitta en plats”. Det indikerar ju knappast att antalet p-platser är för många. Och cirkulerandet blir knappast mindre om man stänger torget och hänvisar till de fåtaliga platserna i närheten.

Avsikten är tydligen att bättre nyttja ytorna på torget. Hur? Vilka ska utforma det nya torget? Samma experter som ligger bakom ”Gropen”, som kanske inte blev århundradets succé?

ANNONS

Ja visst, handeln kommer att få stryk. Det var inte många år sedan man varnade för utarmade stadskärnor, då affärerna flyttar ut. Och man fick rätt. Trenden i landet är att handeln successivt lämnar centrum. I stället uppstår extern- och e-handel. Tillgänglighet är nyckeln. Finns inte den, förtvinar centrum, såväl kommersiellt som kulturellt.

När man befinner sig i ett skede i livet då man inte längre kan springa sin dagliga 2,5 km-runda utan ser varje trappa som ett hinder och gångavstånd på mer än 50 m som en utmaning, är bilen en frihet. Om man dessutom har centrum som en väsentlig del av ens sociala liv med föredrag, film, bibliotek, butiker, konserter, matställen, utställningar och andra aktiviteter blir man betänksam. Ska man behöva ge upp allt detta för några skönandars tyckande? Kan de inte nöja sig med att vi har två fina torg?

Jag tror nog att politikerna är medvetna om de svårigheter vi gamlingar står inför, men man betraktar oss som ett övergående problem. Och visst, vi är ingen grupp att satsa på.

Mats Dahlbom

ANNONS