I stället för att underlätta för människor att klara sig med en bil, eller ingen, ska här byggas p-platser för två bilar per hushåll, skriver insändarskribenten.
I stället för att underlätta för människor att klara sig med en bil, eller ingen, ska här byggas p-platser för två bilar per hushåll, skriver insändarskribenten. Bild: Rebecka Kvint

Varberg: Från cykelstad till bilstad

När resten av världens städer, stora som små, arbetar för att minska bilberoendet och göra stadskärnorna mer attraktiva för människor, då ska Varberg ge mer plats för bilen.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVarberg|

Apropå

artikeln ”Parkeringar ska räddas i ny strategi för Varberg”

Mer plats för bilar i Varberg!
Bredare vägar, färre och smalare cykelbanor!
Det är den styrande alliansens plan för vår stad.

När resten av världens städer, stora som små, arbetar för att minska bilberoendet och göra stadskärnorna mer attraktiva för människor – för klimatet, folkhälsan och stadsmiljöns skull – då ska Varberg ge mer plats för bilen.

I en tid när allt fler människor använder elcykel, när allt fler unga avstår bil helt och hållet, när staden behöver fler grönområden, bostäder och mötesplatser, då ska bilen prioriteras upp?

I stället för att underlätta för människor att klara sig med en bil, eller ingen, ska här byggas p-platser för två bilar per hushåll. Konsekvens: Dyrare bostäder (för det finns inget som heter gratis parkering) och/eller byggföretag som väljer bort Varberg.

ANNONS

Varbergs kommun har en utmärkt trafikstrategi som är antagen av fullmäktige, där fokus ligger på hållbart resande, där gående, cyklister och kollektivtrafik prioriteras.

Nu ska den rivas upp för att stärka bilens roll i cykelstaden Varberg.

Hörde jag gubbigt och gammaldags?

Ja, det gjorde jag.

Besviken kommuninvånare

LÄS MER:Parkeringar ska räddas i ny strategi för Varberg

ANNONS