Logga Hallands affärer

Ann-Charlotte råkade ut för spökbeställning på nätet

Ann-Charlotte Örtegren från Falkenberg hade nackproblem. Hon hittade företaget Derila som sålde kuddar. När hon scrollat igenom utbudet dök plötsligt en ruta upp som visade att hon köpt kuddar för 2063 kronor.
– Jag blev helt paff, säger hon.

ANNONS
|

Via sociala medier fick Ann-Charlotte Örtegren syn på en annons om företaget Derila som sålde kuddar. Hemsidan lockade med rabatt på 70 procent och ”Sista chansen”. Ann-Charlotte Örtegren som haft nackbekymmer blev intresserad. Hon fick fylla i sin mejladress och välja Klarna som betalningsalternativ. Sedan började hon scrolla igenom utbudet.

– När jag kom till slutet dök en ruta upp: ”Tack för din order på 2063 kronor”. Jag blev helt paff. Det var ingen varukorg som jag skulle godkänna. Jag blev helt nollställd. Fyra kuddar, vad ska jag ha det till?

Ann-Charlotte Örtegren kände sig lurad. Då fick hon besked att hon kunde annullera sin order inom 24 timmar. Hon skrev omedelbart att det måste varit ett misstag och att hon inte beställt något.

ANNONS

– Jag hörde inget, men efter 24 timmar kom ett svar att de redan skickat paketet.

Många känner sig lurade

Ann-Charlotte är inte ensam om att känna sig blåst. På omdömessajten Trustpilot finns mängder av recensioner där köpare berättar om liknande upplevelser. ”Derila borde makulera fakturan direkt när de luras o lägger till varor som aldrig är beställda och inte syns i ngn varukorg, den finns inte”, skriver Annika. ”Vägrar annullera ordrar som gjordes oavsiktligt och skickar paketen ändå, inget svar på mail när jag försöker returnera paketen, en mailadress som hänvisade till existerar inte ens”, skriver Julia.

”Jag har som många andra blivit lurad på precis samma sätt. Ville bara köpa en kudde och ett fodral. Har fått faktura på varor som jag inte beställt. Jag har kontaktat dom ett flertal gånger. Dom svarar inte på mina frågor angående retur”, skriver Ellie.

Ann-Charlotte Örtegren har mejlat flera gånger om till Derila och sagt att hon inte vill ha beställningen.

– Jag vill inte ha fyra kuddar. Paketet ligger på Pressbyrån, men jag tänker inte hämta ut ett paket som jag inte beställt. Hämtar jag ut det har jag godkänt själva köpet. Men jag vägrar, jag har inte gjort något fel, säger hon.

ANNONS

Hon har även varit i kontakt med Klarna och Konsumentverket som tittar på ärendet.

Klarna har inlett utredning

Derila är ett så kallat dropshipping-företag. Hemsidan ser svensk ut med svenska betallösningar men företaget är, enligt Konsumentverket, baserat i Litauen. Kontaktnumren går till Tyskland och Storbritannien.

– Jag undrar hur Klarna kan ha kontakt med ett sådant här företag, säger Ann-Charlotte. Jag tycker det är så fruktansvärt. Jag har blivit argare och argare. Det finns inget misstag från min sida. Tänk att man får lura folk på det här sättet. De måste fått in massor av pengar på det här, folk har säkert gett upp.

Hanna Alexandersson är Communication Manager på Klarna. Hon förklarar att alla Klarnas återförsäljare genomgår en process och ska uppfylla ett antal kriterier.

”Om vi på Klarna märker av ett högt antal tvister eller klagomål från konsumenterna vidtar vi omedelbara åtgärder, såsom att exempelvis stänga av återförsäljaren medan undersökningen pågår”, skriver hon i ett mejl.

Hur ser det ut med Derila?

”Som alltid när vi får klagomål från kunder så öppnar vi en internutredning av butiken i fråga och så har skett även i det här fallet”.

HN får efter två dygn ett mejlsvar av Jonita Orzekauskaite, Derilas chef på kundtjänst. Hon svarar på engelska och skriver bland annat: ”Vi är fast beslutna att tillhandahålla utmärkt service och att lösa problem i tid till förmån för alla inblandade parter” och ber om kontaktuppgifter till Ann-Charlotte Örtegren. ”Vi är här för att hjälpa och är dedikerade till att lösa detta problem till allas belåtenhet”.

ANNONS

Ann-Charlotte säger att hon själv fått ett mejl från en annan person på support som skriver att de i nuläget inte kan behandla ärendet på grund av en pågående tvist mellan Ann-Charlotte och företaget.

– De ville ge mig någon gåva. Jag skulle klicka på en länk i mejlet. Men det vågar jag ju inte. Vi får väl se vad som händer, den 8 juli går min betalningstid ut, suckar Ann-Charlotte Örtegren.

LÄS MER:Konsumentverket varnar för dropshipping-företag på nätet

Ann-Charlotte Örtegren i Falkenberg känner sig lurad av nätföretaget Derila.
Ann-Charlotte Örtegren i Falkenberg känner sig lurad av nätföretaget Derila. Bild: Pär Lindqvist

Dropshipping

Företag som säljer varor på nätet genom dropshipping saknar ett eget lager. Företaget förmedlar i stället köpet mellan konsument och leverantör.

Ofta är leverantörerna baserade i Asien. Det finns en mängd oseriösa aktörer som använder sig av konceptet.

Många företag har svenskt språk och svenska betallösningar på sina webbplatser. Det kan ge bilden att varorna kommer från Sverige men ofta levereras de från Asien.

Levereras varan från Kina eller andra länder utanför EU kan leveranstiden vara lång.

När varan skickas från länder utanför EU tillkommer ofta extra avgifter som konsumenten får stå för, till exempel tullavgifter. Något som ska presenteras tydligt i köpbekräftelsen.

Köper du från företag baserade i länder utanför EU så skyddas du varken av svensk lagstiftning eller EU:s konsumentlagstiftning.

Företagen som förmedlar köpen kan vara svåra att nå och accepterar sällan reklamationer.

Källa: Konsumentverket.se

ANNONS