Logga Hallands affärer

Ljusa tider för elektronikbranschen under pandemin

Att många har flyttat kontoret till hemmet och att vi generellt tillbringar mer tid i våra bostäder märks bland annat i elektroniksektorn.

ANNONS
|

När coronapandemin slog och en rad arbetsplatser ställde om till hemarbete började efterfrågan på vissa produkter att öka.

– När det gäller elektronik så var det tydligt framför allt i början av pandemin att många köpte sådant som de behövde för att kunna ha sitt kontor hemma. Det var mycket skärmar, datorer, tangentbord och andra datortillbehör, säger Ola Nevander, detaljhandelsanalytiker på HUI Research.

Den bilden delas av en av de stora kedjorna i branschen, Elgiganten.

– Det vi har sett som en röd tråd sedan förra våren är att allt som har med hemmakontor och uppkoppling att göra har sålt väldigt bra. Till exempel skärmar, tangentbord, möss och routrar, säger Li Persson, pressansvarig på Elgiganten och fortsätter:

ANNONS

– Ett annat segment är gaming, som har blivit väldigt populärt. Och detta var även innan det släpptes nya konsoler i höstas. Tidigare var det så att innan en ny konsol skulle släppas gick försäljningen ned men nu har den hållit i sig under hela pandemin.

Och något kanske lite mer oväntat:

– Vi har också sett att försäljningen av kaffebryggare och kaffemaskiner för espresso och liknande har gått upp. Många dricker sitt kaffe hemma istället för på kontoret eller på språng och då vill man satsa på en bra maskin, berättar Li Persson.

Skärmar och trimmers

När HN besöker kedjans butik i Lassabacka i Varberg bekräftas hennes bild av säljarna på plats. Ytterligare en produkt som dyker under samtalet är hårtrimmers.

– Det har ökat väldigt mycket, speciellt i början. Folk drog sig lite för att gå till frisören, säger Lisa Mattsson, säljare på Elgiganten.

På Davids radio och tv i Varberg har framför allt stora tv-skärmar varit populära under det senaste året.

– Det har dels att göra med att de har gått ner ganska mycket i pris, dels att många människor ser om sitt hem mer. När man inte kan gå på bio till exempel vill många unna sig den känslan hemma. Vi har även sett att ipads har fått ett uppsving. Många kompletterar dem med ett tangentbord och använder dem som bärbara datorer, säger Ulf Willerstrand, vd på Davids.

ANNONS

Dock märker han ett förändrat beteende hos kunderna.

– Rent generellt har vi märkt att det är mindre folk i rörelse. Eller det är annorlunda, kunderna som kommer hit är här för ett ändamål, de vet vad de ska handla. Det är inte lika mycket strökollande som tidigare.

Oviss framtid

Ola Nevander på HUI berättar att på ett nationellt plan har elektronikbranschen tillsammans med bygghandeln varit de stora vinnarna under pandemin.

– Det man generellt kan säga är att alla branscher inom detaljhandeln som har en koppling till hemmet har gått väldigt bra, framför allt på nätet. Detta till följd av att folk har tillbringat mer tid hemma och i sitt närområde. Det har skett en stor konsumtionsöverföring från framför allt rese- och nöjesbranschen till konsumtion av bland annat elektronik och byggvaror, säger Ola Nevander.

Han ser dock en risk att det i de branscher som har gått väldigt bra kommer att synas en avmattning under den andra halvan av 2021.

– Människor kommer så småningom att börja leva mer som tidigare i takt med att allt fler vaccineras, och börja prioritera sådant som de gjort tidigare, som att resa till exempel.

När det gäller möbler och inredning har utvecklingen också sett god ut, om än med en något lägre ökningstakt än för elektronik och byggvaror.

ANNONS

– Möbelsegmentet gynnas av ökad tid hemma, men också av omsättningen på bostadsmarknaden. Där finns ju en risk att vi så småningom kommer att se en avmattning när lättnaderna kring amorteringskrav tas bort, men också att utfasningen av korttidspermitteringarna kommer att påverka hur villiga folk är att ta lån, säger Ola Nevander.

Fakta: Detaljhandeln under pandemin

En rapport från HUI Research visade följande trender under det fjärde kvartalet 2020:

• Konsumenterna handlade bilburet, online och bostadsnära

• Stadskärnorna drog den största nitlotten

• Dagligvaror och hemrelaterade köp så som elektronik och byggvaror gick fortsatt starkt med den fysiska modehandeln blödde ordentligt

Källa: HUI konjunkturrapport Q4 2020

ANNONS