Logga Hallands affärer

Så gick det för Hallands Hamnar under 2020

Hamnbolagen i Varberg och Halmstad tog sig ur pandemiåret 2020 med rekordvinster i bagaget. – Så stor vinst har Hallands Hamnar Varberg aldrig haft förut, säger vd:n Björn Alvengrip.

ANNONS
LocationVarberg|
|

Men vi backar bandet till maj förra året. Då var det storbråk i hamnen på grund av att bolaget korttidspermitterade fast anställda samtidigt som extrapersonal kallades in. Facket ansåg att bolaget bröt mot regelverket. Nyligen stod det klart att Hallands Hamnar ska betala tillbaka ersättningen från Tillväxtverket på 550 000 kronor, varav 75 000 är för permitterad personal i Varberg.

–Tillväxtverket tycker inte att vi är i behov av korttidsstöd och det respekterar vi och vi kommer betala tillbaka det, säger Björn Alvengrip.

Läs mer: Hallands Hamnar permitterar 49 anställda

Enligt vd:n finns det två orsaker till att Tillväxtverket nekar bolaget ersättning. Dels beror det på organisationens uppbyggnad. Enligt Tillväxtverket krävs det att personalen är anställd i samma bolag som verksamheterna bedrivs i. Så är inte fallet med Hallands Hamnar. Dels att marknaden återhämtade sig under året.

ANNONS

Med facit i hand och rekordvinster på kontot är det kanske rimligt. Resultatet 2019, efter finansiella poster, var 10,5 miljoner kronor. 2020 landade vinsten på 14,5 miljoner och för Hallands Hamnar Halmstad var resultatet snarlikt – 14,7 miljoner.

– Sammantaget Halmstad-Varberg 2020 gjorde vi nästan 30 miljoner i vinst. Det är kul eftersom när vi började med Hallands Hamnar gick varken Halmstad eller Varberg med vinst.

Det här ligger bakom rekordvinsterna

En av orsaken till framgångarna för hamnen i Varberg är att marknadsandelarna på sågade trävaror hela tiden ökar. En stor andel av den svenska exporten till Storbritannien går genom Varberg.

– I dag har vi en marknadsandel på Storbritannien, som är Sveriges största exportmarknad på sågade trävaror, på mellan 35 och 40 procent, säger Björn Alvengrip och fortsätter:

– Sedan har vi lyckats effektivisera och vi utnyttjar resurser på båda ställen. Det har inneburit att vinsten i Varberg och Halmstad har nått väldigt höga nivåer. Vi talar om vinstmarginal på över tio procent, vilket är bra.

Men påverkan av pandemin har varit större i Halmstad än i Varberg. Intäktsbortfall i form av Stena Lines uteblivna passagerartrafik och minskad bilimport har kompenserats med nya affärer. Samtidigt blev färjans flytt från Varberg till Halmstad i början av 2020 ett klirr i kassan. Enligt revisionsrapporten ökade Hallands Hamnar Halmstad intäkterna med 17 miljoner från föregående år, vilket i stort sett beror på ett ökat arrende för Stena Line. Färjeanläggningen blev klar i februari 2020 och bolaget har sedan dess hyrt ut anläggningen till Stena Line – något som har genererat runt 13 miljoner.

ANNONS

Så har Hallands Hamnar hanterat smittspridningen

Coronavirusets framfart har inte påverkat det dagliga arbetet i hamnen nämnvärt. Sjukfrånvaron höjdes tillfälligt under våren men är i dagsläget låga. Enligt vd:n har deras sätt att hantera smittspridningen gett resultat.

– Vi har en väldigt strikt coronapolicy, det innebär bland annat att vi inte åker mellan hamnarna. Vi har haft ett ganska bra samarbete i företaget på alla plan för att minimera smittspridningen. Visst har vi haft ett fåtal fall men inte så att det har påverkat produktionen.

Trots den pågående pandemin tror Alvengrip att den positiva utvecklingen fortsätter. Om fem år är prognosen att hamnen i Varberg hanterar 1,8 miljoner kubikmeter sågade trävaror.

– Skälet till det är att industrin investerar. För några veckor sedan satsade Derome 300 miljoner i ökad virkesproduktion. Det är sådana parametrar som gör att vi tror på en fortsatt positiv ökning. Går det bra för våra kunder går det bra för oss också, säger Björn Alvengrip.

ANNONS