It-bolaget Vertiseit jobbar med digital kundkommunikation inom handeln och har storkunder som Volvo Cars, Lindex, J Lindeberg, Nilson Shoes, Burger King och Liseberg.
28 maj förra året introducerades företaget på Nasdaq First North som ligger under Stockholmsbörsen. Syftet var bland annat att kunna köpa upp andra företag i branschen, vilket man också gjort.
Inför introduktionen värderades bolaget till 165 miljoner kronor. Vid börsnoteringen kostade aktien 15, 30 kronor styck, köparna stod i kö och värdet växte snabbt. 1 augusti låg priset på 30 kronor och 80 öre.
– Nyhetens behag, tror Johan Lind.
Coronautbrottet har som bekant fått världens känslostyrda börser att falla som stenar. Stockholmsbörsen i sin helhet har backat med cirka 30 procent sedan årsskiftet. När börsen stängde i tisdags låg It-bolagets värde på endast 12, 50 kronor. Det är under noteringsvärdet och ett tapp på drygt 40 procent sedan årsskiftet.
– Det är klart att det är mycket, men så här är det för alla små bolag, menar Johan Lind. Börsvärdet hänger inte ihop med hur företaget mår. Vi sitter i en väldigt bra position jämfört med de flesta andra eftersom vår business bygger på återkommande intäkter från våra kunder.
– Vi klarar oss väldigt bra så länge våra kunder inte går i konkurs och jag hoppas att det här med smittan inte håller i sig längre än ett halvår, fortsätter han.
Företaget hade dock tänkt nyanställa fyra personer inom det närmaste halvåret. Rekryteringen har nu skrinlagts.
LÄS MER:Varbergsföretag växer med nytt uppköp
LÄS MER:Glada börskillar åter i Varberg
LÄS MER:Nu är Vertiseit ute på börsen
LÄS MER:Vertiseit klart för börsen – värderas till 165 miljoner kronor