Johanna Sundberg har en kylig smak

Johanna Sundbergs hjärta smälter av glass. Hon tillverkar gelato i Falkenberg och ingredienserna är kärlek, grädde, mjölk och olika sockerarter.

ANNONS
|

En trappa upp på Huscentrum utmed gamla E6 har Johanna Sundberg hittat en ny plats för sin glasstillverkning. Hon vet vad hon gör och är långtifrån ny i branschen. Innan hon gav sin in på glasstillverkning startade hon frozen yoghurt-kedjan Froyo med franchisetagare i flera storstäder. Men Johanna ville ha kontroll över hela tillverkningskedjan och började fundera i nya banor.

Öppnade butik i Hallarna

Hon blev kvar i den kyliga delen av livsmedelsbranschen. Nästa steg blev glasstillverkning. I slutet av 2019 öppnade Johanna en butik och glassverkstad i köpcentret Hallarna i Halmstad. Hon hittade franchisetagare som var beredd att starta glassbutiker köpcentrum i Stockholm, men så kom pandemin. I mars förra året packade hon ihop.

ANNONS

– Jag stod där i det tomma köpcentret. Det gick ju inte. Jag tänkte på ekonomin, jag hade ju satsat så mycket. Vad skulle jag göra?

Jobbade på Netto

Hon flyttade sin tillverkning till Falkenberg där hon är bosatt sedan 2006 när hon fick jobb på Netto. I Huscentrum finns mjukglassmaskinerna som hon blandar ingredienserna i för att få en luftig konsistens. När hon har en färdig sats fyller hon sina egendesignade silikonformar med glass i olika smaker. För att lära sig hantverket från början utbildade hon sig hos gelatomästarna i Italien.

– Det var för att lära mig att få den krämiga konsistensen. Det är som kemi.

Att hitta de rätta smakerna är en utmaning som kräver många försök. Hon använder sig till exempel av jordgubbar från Hallandsbär och hasselnötter Piemonte.

–De populäraste smakerna är pistage och hasselnöt. Den senaste smaken är mandel och honung. Att ta fram nya smaker är det allra roligaste, men jag har fått slänga många mixer som inte blivit så bra.

De italienska glassarna säljs vanligtvis i bägare eller strut. Johanna säljer sina på pinne av björk. Dessutom ger hon dem ett karaktäristiskt mönster som hon tagit fram själv.

– Jag har en design som sticker ut.

ANNONS

Säljer via Reko ring

När Johanna gjorde sin första lansering av sin glass var målgruppen yngre, miljömedvetna människor men det har visat sig att det är en äldre målgrupp som är mest intresserad.

Johannas mål är fler återförsäljare. I dag är det Reko ring i Falkenberg och lokala återförsäljare som är hennes bästa försäljningskanal. Men Johanna har stora planer för sin italienska glass. Hon har precis hämtat en frysbil som gör det möjligt att köra glassar till kunder som befinner sig en bit bort och hon har nya kontakter inför sommaren.

– Jag vill in i dagligvarubranschen.

Johannas glassföretag sysselsätter henne många timmar i veckan, men för att få ihop till sin försörjning arbetar hon som konsult inom affärsutveckling.

– När jag kommer upp i större volymer kommer jag att kunna leva på detta. Jag älskar att bo och driva företag i Falkenberg, Sveriges Toscana, med det näringslivsklimat som finns här.

ANNONS