Idén till boken uppstod för fyra år sedan efter att Malin hade sett ett tv-program om Kina som infört ett socialt kreditsystem för medborgarna. Den som lever efter normerna för vad som anses vara en god medborgare får poäng som ger fördelar. Brist på poäng kan innebära att man halkar efter och inte får samma tillgång till resurser som till exempel kollektivtrafik.
–Det är ett kontrollsamhälle som är skrämmande och som bygger på att alla ska sträva efter att uppfylla kravet att bli en god medborgare. Det ställer hårda krav på individen och leder också till ett system av angiveri, menar Malin Ronstad.
Ämnen som rör mellanmänskliga frågor
De båda började skissa på en berättelse om en flicka som heter Charlie och som flyttar från landet där människor lever på det gamla sättet in till centrum i en icke namngiven stad på svenska västkusten där kontrollsamhället fått fäste.
Boken, Den som lever får se, är en skönlitterär berättelse för elever i årskurs 6-8, och det finns en lärarhandledning att tillgå som gör det möjligt att ta upp aktuella frågor i klassrummet. Boken avhandlar ämnen som kärlek och relationer, död och förluster och hårt satta normer. Ämnen som de både inte tycker diskuteras tillräckligt i skolan.
–Vår tanke med boken var att spegla ett framtida samhälle där människan i jakten på att känna sig värdefull och lyckad glömmer bort medmänsklighet, empati och tilltro, säger Anette Bengtsson.
En framtidssaga om kontrollsamhälle
De är från Varberg och lärde känna varandra då de båda arbetade på Bläshammar skola. Idag arbetar Annette i en förskoleklass och Malin som SFI-lärare och på Komvux.
– I vår berättelse får alla ladda ner en bonusapp som hjälper medborgarna att samla samhällspoäng och som gör att de hamnar på rankinglistor. Frågan är vad ett sådant system gör med människorna. Vi tror att man glömmer det mellanmänskliga då man blir kontrollerad av appar. Vi tycker att det är en viktig fråga att belysa, säger Malin Ronstad.
Trots att de beskriver ett dystopiskt samhälle i sin framtidsvision vill de inge hopp.
– Förr fanns fabler som tog upp mellanmänskliga frågor som ibland kan vara svåra att närma sig. Det här är vårt sätt att bidra till att skapa diskussioner för att hjälpa eleverna i sin vardag, säger de.