Med världssamvete. Ilkka Suppanen gillar skräp och återbruk. Att skapa så mycket värde som möjligt med så lite som möjligt.
Med världssamvete. Ilkka Suppanen gillar skräp och återbruk. Att skapa så mycket värde som möjligt med så lite som möjligt.

Återbruk ett ledord för hyllad designer

Ilkka Suppanen är en framgångsrik man i den internationella designvärlden. Men helst talar han om sina sociala projekt och om att hjälpa utsatta.

ANNONS
|

–Jag kan inte ändra världen men för mig känns det bra att ha nytta av min kunskap till att hjälpa andra, säger den finske formgivaren som i dag tar emot Torsten och Wanja Söderbergs designpris på en miljon svenska kronor.

Han visar runt i sin utställning på Röhsska i Göteborg, där takinstallationen Wood cloud, tusen tunna bitar trä, svävar fritt ovanför de utställda möblerna, lamporna och de andra objekten.

Ilkka Suppanen är engagerad i två hållbarhetsprojekt, ett i Indien och ett i Brasilien. Lampserien Tikau består av lampor i hans design, som vävs i bambu av kastlösa indiska hantverkare. Det ger dem lön till hälsovård, kläder och utbildning.

ANNONS

–Utbildning är ju nyckeln ut ur fattigdomen.

Club of Helsinki är ett skräp- projekt i São Paolo, Brasilien. Människor, hårt arbetande och hemlösa, samlar skräp på gatorna, sorterar och säljer vidare.

–Ett smutsigt och farligt arbete där människor sliter tolv timmar per dag för en euro. Där är design ingen lösning, vi hjälper till med att organisera insamlandet och utveckla affärerna i stället, berättar han.

Ilkka Suppanen är född i en medelklassfamilj, pappa var ingenjör och mamma sjuksköterska.

–Men under kriget, 1944, var min pappa och min farmor flyktingar. De fick lämna allt och ge sig av. En väggklocka och ett par lakan var allt de fick med sig, berättar Ilkka Suppanen.

Farmodern har varit en stor förebild för honom.

–Hon var alltid positiv och tacksam för allt. Och hon försökte alltid ge vad hon kunde, ingen fick gå från hennes hem tomhänt. Hon har verkligen inspirerat mig – och väggklockan, den har min pappa fortfarande kvar.

Ilkka Suppanen jobbar med allt från inredning till konceptdesign och arkitektur.

”Han sätter innehållet före ytan och människan före formen”, skriver prisnämnden som utsett honom i sin motivering.

Han fick sitt stora internationella genombrott 1998 med en flygande matta, Flying carpet. Stolen med det svävande formspråket gjorde han för det exklusiva italienska företaget Cappellini. Konceptet till Flying carpet utvecklades ur arbetet med Suppanens allra första stol Nomad.

ANNONS

För tjugo år sedan grundade han Studio Suppanen som arbetar internationellt med alla typer av projekt.

Ilkka Suppanen har bland annat formgivit ett stort antal möbler för Artek och Zanotta, tygmönster för Marimekko, glas i olika former för Iittala och Murano för att bara nämna något.

Många av kunderna har han jobbat med i över tio år. Han tycker om långlivade relationer.

–Det ger en dialog och ett samspel och utvecklar saker tillsammans konstant.

–En hel del av det som jag designat finns med här på Röhsska. Men jag vill inte kalla utställningen för retrospektiv, säger Ilkka Suppanen, och visar runt.

På golvet i stora ramar ligger pellets, tall- och granspån som pressats ihop, som en matta som föremålen vilar på. I taket hänger små träbitar i annan form.

–Trä är ett fantastiskt material. Och jag gillar återbruk. Det i taket är överblivet trä från dörrproduktion, trä som skulle ha slängts.

Designer och arkitekt.

Född: 1968 i Kotka, Finland.

Utbildning: Studerade arkitektur vid Tekniska högskolan och inredningsarkitektur och möbeldesign vid University of Arts and Design, båda i Helsingfors. Avslutade sina designstudier Rietveld Academy, Amsterdam, 1992.

Bor: I Helsingfors och Milano.

Familj: Flickvännen Raffaella Mangiarotti.

Aktuell: 2015 års mottagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris, som delas ut i dag. Den 5/11 invigs en utställning med hans verk på Röhsska museet i Göteborg. Utställningen pågår t o m 10/1 2016.

ANNONS