Huvudpersonen Artioms resa genom "Metro: Exodus" sker med tåget Aurora, som fungerar som hemmabas för honom och hans anhängare. Pressbild.
Huvudpersonen Artioms resa genom "Metro: Exodus" sker med tåget Aurora, som fungerar som hemmabas för honom och hans anhängare. Pressbild.

"Metro" lämnar tunnlarna i "Exodus"

"Metro: Exodus" lämnar Moskvas tunnelbanesystem från föregångarna bakom sig och släpper spelaren lös i öppnare landskap.

ANNONS
|

"Metro: Exodus" förändrar upplevelsen från tidigare "Metro"-spel ganska radikalt. Borta är de trånga, mörka tunnlarna och i stället målas stora, varierade öppna landskap upp sig. Jon Bloch berättar att det funnits en önskan om att få skapa något nytt. Författaren bakom bokserien "Metro", Dmitrij Gluchovskij – som jobbar tätt ihop med spelskaparna på utvecklaren 4A Games – var även han intresserad av att ta spelet i en ny riktning.

- Den största banan i "Metro: Last light" var 200 kvadratmeter. Nu har vi banor som är två kvadratkilometer stora, säger Jon Bloch

ANNONS

Under ett år får spelaren följa huvudpersonen Artioms resa över det område som en gång var Sovjet.

- Mycket av det du får från tidigare spel som vi ville hålla fast vid är känslan av klaustrofobisk, tung atmosfär, att faran alltid lurar bakom nästa hörn och att du aldrig vet vad som väntar. Den känslan finns kvar i de nya miljöerna, både ovan och under jord – för vi har fortfarande sådana miljöer, säger Bloch.

Fritt spel

Däremot vill 4A Games inte beskriva "Exodus" som ett "open world"-spel, det vill säga att det utspelar sig i en helt öppen spelvärld. Det rör sig fortfarande om olika banor, och berättelsen utspelas i en bestämd ordning. Det kommer inte heller att finnas traditionella sidouppdrag, i stället används andra medel för att uppmuntra till utforskning av de stora miljöerna.

Banorna kommer också att förändras över dygnet, vilket påverkar spelupplevelsen. Bloch berättar att det finns banditläger där det kan finnas värdefulla resurser. Det är upp till spelaren att avgöra om det är bäst att försöka komma åt dem i skydd av mörkret så de är samlade runt lägerelden, eller göra det på dagen då banditerna kan vara mer utspridda.

ANNONS

Även det ekonomiska systemet, som i tidigare spel byggde på ammunition, har gjorts om. I stället samlar spelarna nu metaller och kemikalier som kan användas till att tillverka olika nyttoföremål.

- Dessutom måste du underhålla vapnen nu. Det kan komma in smuts och vatten i dem över tid. Om du inte rengör dem så kommer de försämras, "klicka" och överhettas, säger Bloch.

Omgörningsbara vapen

Vapensystemet har också gjorts om, och är nu uppbyggt av moduler, där delar kan bytas ut för att passa olika spelstilar.

- Om du har ett specifikt vapen som standardautomatkarbinen så kan du sätta på en ljuddämpare och rödpunktssikte anpassat för närstrid om du ska infiltrera ett läger. Men du kan också sätta på en längre pipa och kikarsikte och använda det mer som en prickskytt, säger Jon Bloch.

Ett problem med tidigare "Metro"-spel var varför fienderna gjorde som de gjorde. Enligt Bloch var den artificiella intelligensen bra, men spelarna förstod inte motståndarnas agerande.

ANNONS

- Det var förvirrande för spelarna. Nu har vi gjort mycket för att spelarna ska förstå vad fienden gör, att de känns realistiska. Vi har också olika områden där människor och varelser lever. Och deras vägar korsas så kan de interagera och börja bekämpa varandra. Det sker ganska slumpmässigt, säger Bloch.

"Metro: Exodus" släpps nästa år till Playstation 4, Xbox One och PC.

TT

Fakta: " Metro:Exodus"

"Metro"-spelen inspireras av "Metro"-böckerna av Dmitrij Gluchovskij. Gluchovskij har också samarbetat med spelutvecklarna 4A Games.

Berättelsen kretsar kring Moskvas överlevande befolkning, som tagit sin tillflykt i stadens tunnelbanesystem efter att ett kärnvapenkrig utbrutit år 2013.

"Exodus" är det tredje spelet i serien, och inspireras och samspelar med boken "Metro 2035" från 2015.

Tidigare spel i serien är 2010 års "Metro 2033", som byggde rätt nära på boken med samma namn och mer fristående "Metro: Last night" från 2013.

Spelet släpps nästa år till Playstation 4, Xbox One och PC.

ANNONS