Värmen tog ett stadigt grepp om Sverige redan under maj månad förra året och den rekordheta sommaren fick tydliga effekter för bryggerierna.
- Det var en bra sommar för den svenska marknaden, säger Kopparbergs vd Peter Bronsman.
Kopparberg uppger att försäljningen av de flesta av deras produkter på Systembolaget ökade och mycket tror man beror just på vädret.
Viktig årstid
- Det här trots att sommaren faktiskt är en kort period. Men bra väder på sommaren är jätteviktigt för bryggerierna, säger Bronsman.
Under 2018 ökade Systembolagets försäljning av cider och blandrycker med 11,9 procent jämfört med föregående år. Även försäljningen av öl ökade, framför allt importerad starköl.
Även Systembolaget misstänker att vädret bidragit till att vi valt att konsumera vissa drycker framför andra.
- Det är för tidigt att göra de analyserna, men man kan såklart se att vädret har haft en viss påverkan för att de här segmenten (öl och cider) ökade. Det är inte segment som vi tidigare sett har ökat på det sättet, säger Elina Yli-Torvi, pressansvarig på Systembolaget.
Ekologiskt och alkoholfritt
Ytterligare tre andra saker sticker ut just för försäljningen 2018. Systembolaget ser att kunderna köper alltmer alkoholfritt, ekologiskt och att många även väljer att köpa viner i dyrare prisklasser.
- De hör lite ihop med att vi är mer medvetna kopplat till vår konsumtion. Vi är mer intresserade än vi varit tidigare och därför väljer vi drycker med omsorg på ett helt annat sätt. Det är något vi tydligt har sett, säger Elina Yli-Torvi.
Fakta: Systembolagets försäljning för 2018
Varugrupp 1000-tals liter Förändring i procent (från 2017)
Brännvin 5717 0,4
Övrig sprit 14042 4,0
Vin exklusive starkvin 199765 2,1
Svensk starköl 202959 4,9
Importerad starköl 53883 11,2
Cider 13383 13,0
Alkoholfritt 3568 6,1
Källa: Systembolaget