De har fyllt arenor världen över och snart ska de även fylla hemmen – med Ikea-prylar. Swedish House Mafia gör en kollektion med möbelgiganten, det står klart under torsdagen. Det är inte första gången som svenska företag tar kändisar till hjälp – tidningen har listan en rad tillfällen då de krokat arm för ökad försäljning.
Om ungefär ett år ska det bli möjligt att skapa den perfekta hemmastudion till ett överkomligt pris, det menar Ikea som nu alltså lanserar ett samarbete med gigantgruppen Swedish House Mafia. Tillsammans ska de göra en kollektion som ska bestå av heminredningslösningar som gör det lättare att producera, spela och lyssna på musik hemma.
Vill kliva ur sin komfortzon
Swedish House Mafia är en Grammy Award-nominerad elektronisk musikspelande trio bestående av Axwell, Steve Angello och Sebastian Ingrosso. De säger i ett pressmeddelande att de med Ikea-samarbetet ville ta ett kliv ut ur sin egen komfortzon och att de som kreatörer och producenter förstår vikten av en hemmastudio samt de behov och utmaningar som många framtida artister och kreatörer möter just där hemma.
ANNONS
– Vi vill utforska hur vi på IKEA tillsammans med Swedish House Mafia skulle kunna göra vardagen enklare för all de som lyssnar på och skapar musik, säger säger James Futcher, creative leader på Ikea of Sweden, i pressmeddelandet.
Gjorde om en låt för Volvo
Ikea har en lång rad samarbeten på sitt cv, men främst är det kanske modeskapare som funnits bland de kända ansiktena. Bland annat har Virgil Abloh fått folk att övernatta utanför affärer i Kållered. Swedish House Mafia har tidigare hjälpt Volvo Cars med sin försäljning. År 2013 hette biltillverkaren fortfarande Volvo PV och tog supergruppens hjälp för att lansera sin nya XC60 genom en ny version av deras Leave the world behind från 2009. Kort innan hade bandet officiellt splittrats efter sin sista spelning på Ultra Music Festival i Miami, USA.
Här är en rad tillfällen då kändisar hjälpt svenska företag på traven.
Svenska företag tar kändisar till hjälp
Volvo Trucks och Jean Claude van Damme
I skrivande stund har The Epic Split långt mer än 112 miljoner visningar på Youtube. Att en lastbilsreklam drar så mycket visningar beror förstås på dess stjärna, Jean Claude van Damme, och hans ”episka split” mellan två backande Volvo-bilar till musik av Enya. Reklamen gav upphovsmakarna Forsman & Bodenfors flera priser och en av filmens chaufförer, Jens Goldsmith Karlsson från Västerlanda i Lilla Edets kommun, berättade för GP att de trots att det var svårt att köra lyckades göra filmen på en tagning.
Svenska företag tar kändisar till hjälp
Saab och Björn Borg och Ingemar Stenmark
Att knyta kändisar till bilmärken är inget nytt. För 40 år sedan gjorde marknadsavdelningen hos forna biltillverkaren Saab i Trollhättan vad som kallats för genidrag. Defick både Ingemar Stenmark och Björn Borg att göra reklam för Saab 900 turbo med texten ”Superswedes”. Man lät man göra vykort och pussel av reklamen som blev en av Saabs mest uppmärksammade kampanjer i Europa någonsin, enligt SvD. ”Det händer att vi träffas”, sade Björn Borg, om att han och Stenmark nu nästan bodde grannar, till Saabägarnas tidning Ana-nytt 1981 enligt SvD.
Svenska företag tar kändisar till hjälp
Volvo Cars och Zlatan Ibrahimovic
Fotbollsstjärnan Zlatan har gjort flera uppmärksammade reklamkampanjer för Volvo Cars och det ska vara hans själ som kontaktade Volvo om att vara frontfigur. ”Jag såg en Volvoreklam där Swedish House maffia var med, och jag tänkte vad gör de där”, sa han till GP i samband med ett besök på fabriken i Torslanda 2017.
Svenska företag tar kändisar till hjälp
Klarna och Asap Rocky
I somras stod det klart att den amerikanska rapartisten Asap Rocky inte bara skulle bli delägare i svenska betaljätten Klarna, han skulle även vara företagets vd för en dag. ”16 år efter att jag grundade Klarna tycker jag att jag gjort mig förtjänt av en ledig dag” skrev Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski i ett pressmeddelande. Enligt Aftonbladet ska flera kunder valt att inte använda sig av Klarna efter nyheten om Asap Rocky, som håktades och dömdes till böter efter att ha hamnat i bråk efter sitt Sverige-besök 2019. De gröna kläderna på bilden ska artisten ha designat för de intagna på Kronobergshäktet, enligt samma källa.
Svenska företag tar kändisar till hjälp
Tre och Jaime Pressly
Tidigare i år lanserade svenska mobiloperatören Tre ett nytt reklamkoncept, Trevligt, och till sin hjälp har man tagit amerikanska skådespelerskan Jaime Pressly. För fans till tv-serier som My Name Is Earl och Mom är Pressly ett känt ansikte, men av google att döma är det inte alla som känner igen henne då en av de vanligaste sökningarna i samband med kampanjen verkar vara ”vem är skådespelaren”.