Cykelturister ska få smak för Halland

Genom Destination Hallands 2020-projekt har småföretagare längst Kattegattleden bland annat börjat samarbeta mer med varandra för att locka fler cykelburna turister.

ANNONS
|

Kattegattleden, Sveriges första nationella cykelled, är en 37 mil lång sträcka mellan Helsingborg och Göteborg. Cykelrutten går längst hela Halland vilket innebär att cyklisterna passerar många halländska småföretagare på vägen. För att göra dessa företag mer attraktiva för cyklande turister startade Destination Halland 2020 upp projektet; Affärsutveckling Kattegattleden förra året.

En av de företagare som anslutit sig till projektet är Per och Birgit Persson. Tillsammans driver de Agerör Henriksgård i Olofsbo där de hyr ut lägenheter och brygger hemmagjord öl. Under sex stycken projektträffar har paret fått bolla idéer med andra halländska företagare om hur man gör sin verksamhet mer "cykelvänlig".

ANNONS

– Projektet har varit ett jättebra initiativ. Vi brukar bara hyra ut lägenheterna veckovis på sommaren, men nu planerar vi att hyra ut på både hösten och våren till cykelturister, säger Per Persson.

Den röda gården från 1600-talet köpte paret 1998 som bostadshus, och Kattegattleden utanför huset asfalterades för två år sedan. I deras trädgård är ett luftigt orangeri placerat och inne bland vinrankorna och fikonträden började Per Persson i våras att hålla i ölprovningar för allmänheten. En idé som enligt honom själv blev till verklighet tack vare projektet.

– Ölprovning är väldigt poppis nuförtiden. Jag har bryggt öl för hemmabruk i fyra år, men jag behövde en knuff i rätt riktning för att söka tillstånd för att få lov att ha ölprovning, säger han.

I projektet har man uppmanat företagarna att samarbeta och ta hjälp av varandra. Enligt projektledaren Suzanne Gadd kan man på så sätt skapa så kallade minidestinationer där turisterna ska kunna äta, sova och uppleva saker längst vägen.

– Minidestinationerna kan innebära att ett företag står för husrum medan ett annat serverar mat och ett tredje erbjuder något att göra. Då kan företagen slussa turisterna emellan sig, säger hon.

ANNONS

För att locka turisterna på två hjul tror Suzanne Gadd att det är viktigt att företagen är medvetna om vad denna turistgrupp är ute efter. Därför har alla deltagare fått kunskap om cyklistens behov och vilka affärsidéer som det kan ge upphov till.

– Vi har sett en tendens av att de cyklande turisterna är naturintresserade, hälsomedvetna och valt att resa långsamt. För dem är resan och inte destinationen själva målet, säger hon.

Fakta om projektet

Projektet är finansierat av Europiska regionala utvecklingsfonden. 33 halländska företag är med och deltar, bland annat upplevelseföretag, restauranger, ölbryggerier, cykeluthyrare, och företag som erbjuder olika typer av boende. Förutom projektträffarna har företagarna fått lära sig att marknadsföra sitt företag digital, samt fått inblick i vad cykelturister är för sorts målgrupp. Syftet med projektet har varit att skapa långsiktiga verktyg och modeller för samverkan för att öka besöksnäringsföretagens lönsamhet, konkurrenskraft samt attraktiviteten för Halland.

ANNONS