Ett fartfyllt 50-årsjubileum

50-årsjubileet på Falkenbergs motorbana präglades av höga hastigheter och dundrande motorer. Dagen bjöd på en salig blandning av nostalgi, glass, gokart och helikopterflygning.

ANNONS
|

Precis intill banan samlas människor kring motorhuven på en Camaro från 1969. På förardörren står namnet "Bo Ridström". Varför intresset för just detta åk?

Bo Ridström berättar att bilen förmodligen har så många beundrare på grund av dess ljudstyrka. Den låter bäst, menar han. Den byggdes i en tid då det inte fanns några ljudbegränsningsregler.

– Ljud och racing hör ihop. Enligt min uppfattning ska det låta högt, säger Bo Ridström.

Camaron hade vilat i 35 år, men två man arbetade i 14 dagar för att få den körklar till jubileet.

Falkenbergs motorbana invigdes i augusti 1967 i samband med Västkustloppet. Det betyder att 50-årsdagen nu skulle firas med buller och bång.

ANNONS

Flertalet i publiken har åldern inne för att kunna ha upplevt invigningen på 60-talet, men de yngre besökarna är minst lika nyfikna.

– Det är kul med bilar. Det går fort och det låter, säger Victor Andersson som tillsammans med Erik Carlsson och Adam Svensson betraktar cockpiten till en Formel 1-bil. Vännerna verkar fascineras av möjligheten att testa själva och rör sig vidare mot gokartbanan.

Den 500 meter långa gokartbanan fylls var tionde minut av ett nytt gäng som vill göra ett försök att ta den snävaste svängen. Det är lång kö och har varit under princip hela dagen, berättar Fredrik Ljungberg som hjälper till vid banan.

– Det är roligt när det kommer så mycket folk! säger han.

För den som söker adrenalinkickar står helikoptern redo en bit bort. Solen skiner. Väl uppe i helikoptern har besökaren första parkett över motorbanan.

Vad gör en helikopter på en racingbana?

– De flesta vill åka med bara för upplevelsen, säger Erik Lindström på Storm Heliworks. Hittills har de flugit 15 helikopterturer på några ynka timmar.

Bilar i skilda årsmodeller står parkerade på andra sidan om depån och fängslar besökare. Men inte alla.

ANNONS

Åttaåriga Kaylee Norstedt är här tillsammans med pappa Daniel Andersson.

– Min pappa ville åka hit. Jag tycker det är sådär, säger hon.

Är du intresserad av bilar?

– Lite. Men mest av hästar.

När Hallands Nyheter träffar Kaylee Norstedt sitter hon i förarsätet på den Lotus Cortina, 1965-års modell, som var med och tävlade under motorbanans invigningsår. Då satt föraren Ingemar Larsson, 85, bakom ratten.

– Banan är i mycket bättre skick nu. Bilarna går ju väl så fort i dag, säger han.

Dagen på motorbanan bjöd på en nostalgisk tillbakablick, men också en möjlighet att fullkomligt uppslukas av sitt intresse.

ANNONS