Den som varit vid vändplatsen vid spritrakan har kanske noterat ett ovanligt fartyg mitt i hamninloppet. Det är ett mudderverk och en pråm som står tätt tillsammans och gräver upp sediment från botten.
I runda slängar ska mudderverket lyfta över 1200 kubikmeter sediment i form av lera och lägga det på pråmen.
Leran ska sedan fraktas till Göteborgs hamn, där den lastas om och körs vidare till landdeponin Heljestorp utanför Vänersborg.
30 år sedan sist
Eftersom nytt sediment hela tiden lägger sig på hamnens botten måste man muddra med jämna mellanrum för att hålla farleden öppen.
Falkenbergs inre hamn har inte fått en ordentlig muddring på 30 år. Men genom åren har man gjort ett antal punktinsatser, som den som pågår nu.
– Detta är akut åtgärd vi gör för att köpa tid inför den större muddringen, säger Hampus Egenvall.
Enligt honom bör den större muddringen göras inom två år för att inte riskera restriktioner på farleden.
Kan kosta 100 miljoner
Kommunen söker nu tillstånd hos miljödomstolen för att få utföra den större muddringen. En sådan muddring skulle kosta upp emot 100 miljoner kronor.
– Då är det betydligt mycket mer massa. Totalt sett, om man räknar hela farleden, är det 90 000 kubikmeter eller mer, säger Hampus Egenvall.
I leran som mudderverket gräver upp under veckan finns organiska miljögifter och tungmetaller som rörs upp då muddringen pågår.
Bör man låta bli att vinterbada vid spritrakan under muddringen?
– Nej, det är inga risker för det. Det är lokala grumlingar.
Muddringen ska vara klar den 31 mars.
LÄS MER:Falkenbergs inre hamn är i akut behov av muddring
LÄS MER:Nu startar muddringsarbetet i Farehamnen
LÄS MER:Klart: Så dyr blir Farehamnen