Under sensommaren och början av hösten brukar de halländska besöksnäringarna bäras upp av de utländska turisterna. Så blir det inte i år. Alla prognoser tyder på att utlandsturisterna kommer att utebli. Utöver det så kommer inte heller konferensverksamheten och affärsresenärerna att dra igång i samma utsträckning som de brukar vid den här tiden.
LÄS MER:Så har appen ”A day in Halland” fungerat
Allt talar alltså för en tung höst. Men enligt regionens besöksnäringsavdelning Visit Halland finns det gott om resesugna personer på privatmarknaden och därför lanserar de en reklamkampanj.
– Vi känner att vi behöver försöka stötta besöksnäringen ytterligare. Vi vill trycka på privatmarknaden för där finns det utrymme, säger Jonas Olsson som är ansvarig för regionens besöksnäringsavdelning Visit Halland.
Naturen fortsätter att locka turister
Han berättar att det är framförallt barnfamiljer och par (både äldre och yngre) som reser till Halland. Kampanjen kommer att sträcka sig i en omkrets om 30 mil runt länet. Mycket kommer att ske genom digital annonsering, men även en del utomhusreklam i de större städerna. De vill trycka på att det finns goda spamöjligheter och dessutom har Halland vuxit fram som en resedestination när det gäller mat.
– Naturturismen har växt fram starkt på senare år. Där har vi också mängder av reseanledningar att locka med, säger Jonas Olsson.
Satsningen har kommit tillstånd på grund av det rådande läget. Men Visit Halland ser att kampanjen kan göra stor nytta även på längre sikt. Ett långsiktigt mål är att förlänga turismsäsongen.
– Man känner till stränderna, men här vill vi lyfta allt annat som Halland har att erbjuda, säger Jonas Olsson.
De både storstadsregionerna Göteborg och Malmö kommer att bearbetas i kampanjen. Köpenhamn däremot väljer man att inte göra någon satsning mot.
– Det är för riskfyllt när läget är som det är, säger Jonas Olsson.
Ingen satsning mot huvudstaden
Trots att det var många Stockholmare (Appen A day in Halland laddades ner 20 000 gånger i Stockholm) i Halland i sommar är det en marknad som de inte kommer att rikta in sig på den här gången.
Varför?
– Dels vet vi att 30 mil är en längd som människor är beredda att resa för en weekendresa. Dels är det en ekonomisk fråga. Hade vi haft mer pengar hade vi satsat även där, säger Jonas Olsson.
Hur mycket pengar satsar ni på den här kampanjen?
– 600 000 kronor på annonsköp och byråarvoden. Det tillkommer också en del kostnader för utveckling av appen, säger Jonas Olsson.
LÄS MER:Så var coronasommaren för företagen i Varberg
LÄS MER:Hallands vandringsleder är en succé i coronatider
LÄS MER:Kommunen får flera miljoner av EU för att stärka destinationen