Fartyget startade sin resa och skadade sitt skrov här, i en hamn på Kolahalvön. Bilden är dock från ett tidigare tillfälle.
Fartyget startade sin resa och skadade sitt skrov här, i en hamn på Kolahalvön. Bilden är dock från ett tidigare tillfälle. Bild: Efrem Lukatsky/AP/TT

Skadat fartyg med farlig last på väg mot Sverige

Ett trasigt fartyg med farlig rysk last kan närma sig Sveriges kust och Östersjön. Enligt Kustbevakningen är det fortfarande oklart var fartyget hamnar.

ANNONS

Fartyget befinner sig just nu utanför Norges kust, men uppges vara på väg förbi Danmark och Sverige på väg mot Litauen. Enligt sajter som följer sjöfarten står fartyget som "not under command", och förs långsamt åt sydöst med hjälp av en bogserbåt.

– Det är oklart var fartyget kommer ta vägen, om det blir Norge, Danmark eller Östersjön. Det får vi återkomma till, säger Mattias Lindholm, presstalesperson på Kustbevakningen.

– Det vi vet nu är att de inte begärt nödhamn, åtminstone inte i Sverige.

Men fartyget får inte gå genom Öresund mellan Helsingborg och Helsingör, rapporterar Expressen. Anledningen är att det tillåtna maxdjupet för fartyg är drygt sju meter.

ANNONS

– Fartyget ligger på tio meter vilket betyder att han inte kan gå här, säger lotsoperatör Patrik Selind på Lotsbeställningscentralen i Malmö, till tidningen.

"På tårna"

TT har även varit i kontakt med Transportstyrelsen, MSB och länsstyrelserna i Västra Götaland och Kalmar, två av de berörda länen. Samtliga följer händelseutvecklingen.

Fartyget MV Ruby har 20 000 ton ammoniumnitrat ombord. Det är en farlig kemikalie som bland annat låg bakom den omtalade megaexplosionen i Beiruts hamn i Libanon 2020 – men då i mycket mindre mängder.

Jonas Grevstad, chef för Kustbevakningen i Göteborg, menar att det var helt andra förutsättningar då.

– I Beirut hade det legat där i åratal och blivit instabilt och det uppstod dessutom en brand i området, säger han till GP.

Det finns i nuläget inget som tyder på att fartyget utgör en överhängande säkerhetsrisk.

– Skadorna och kopplingarna till Ryssland gör att man i dessa tider höjer på ögonbrynen. Det har vi gjort och vi har satt beredskapsfunktionerna på tårna, säger Grevstad till GP.

Vanlig transport

Lasten betecknas som farligt gods, men risken för en detonation eller antändning är "väldigt låg", enligt Lindholm på Kustbevakningen, som betonar att ämnet dagligen transporteras på land, sjöväg och järnväg i Sverige.

Fartyget MV Ruby lastades i en rysk hamn på Kolahalvön och fick då skrovskador. Det är dock inte välkommet i slutdestinationen i Litauen. När fartyget tillfälligt ankrade i norska Tromsö upprättade myndigheterna en skyddszon om 500 meter. Det konstaterades att skadorna behövde repareras men att det inte var “önskvärt” i tätbefolkade Tromsö, rapporterar Aftonbladet.

ANNONS

Enligt danska Dagbladet Information är fartyget från Malta, ägt av syrier via ett holdingbolag i Libanon.

Fakta: Ammoniumnitrat

Ammoniumnitrat framställs ur ammoniak och salpetersyra. Är inget sprängämne i sig självt men kan, under vissa omständigheter, bringas till explosion. Om det blandas med olja och aluminiumpulver får man däremot ett sprängämne.

Ammoniumnitrat används för konstgödning, men har även använts för att tillverka bomber vid en rad dåd världen över – bland annat i Oklahoma 1995 och i Bali 2002.

Den norske massmördaren Anders Bering Breivik använde ämnet till den bomb som detonerade utanför regeringskvarteren i Oslo 2011, och det användes även vid självmordsbombdådet i Stockholm 2010.

År 2020 dödades över 200 personer och flera tusen skadades i en jätteexplosion i Beiruts hamn. Den orsakades av 2 750 ton ammoniumnitrat, som förvarats i hamnen i över sex år utan tillräckliga säkerhetsåtgärder.

ANNONS