Under 2022 kom det in rekordmånga förslag på matbluffar, 304. Den tidigare toppnoteringen var 186 nomineringar. Bland de inkomna förslagen valdes en mindre del ut av konsumentföreningen Äkta vara Sverige som en jury sedan bantade ner till fem finalister.
I startfältet med finalisterna för 2022 års antipris fanns juice, glass, keso, cider och en vispbar havreprodukt.
För åttonde året i rad har mottagaren av det inte så smickrande antipriset Årets matbluff utsetts av de svenska konsumenterna. Alla som ville har fått avlägga sin röst fram till en minut före midnatt i måndags och sedan sammanställdes resultatet.
Vinnaren av Årets matbluff 2022 är ...
Vinnaren med drygt hälften av rösterna är en populär glass som fått ett förändrat innehåll, GB Glace Big pack vanilj.
– Det är uppenbarligen en produkt som berör många, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.
Motiveringen från Äkta vara Sverige till ”vinsten”:
”GB har bytt recept på sina klassiska Big pack, till ett med lägre klimatavtryck. Samtidigt har de tagit bort alla mjölkprodukter, som många nog förväntar sig att en glass som denna ska innehålla. Att så är fallet framgår endast om man granskar baksidan. Mjölkprodukterna har ersatts med bland annat vatten och ärtprotein. ’Kan innehålla mjölk’, står det komiskt men helt korrekt, efter ingrediensförteckningen.”
Victoria Gelmanovska, nordisk marknadschef på GB Glace förklarar förändringen via e-post:
– Många konsumenter efterfrågar både vegansk glass och glass som är tillverkad på ett mer hållbart sätt. Som en del av vårt bidrag på resan mot en mer hållbar värld tog vi beslutet att introducera en av våra käraste produkter, Big pack, in i den växtbaserade världen. En grön pratbubbla informerar om förändringen och lägre klimatavtryck.
Och tillägger:
– Att det på förpackningen står att produkten kan innehålla mjölk är en säkerhetsföreskrift.
Tillverkaren gjorde om receptet i mars 2022 och ersatte mjölkprodukterna i glassen med framförallt vatten och ärtprotein. Att så hade skett framgår på förpackningens baksida. På framsidan pratar man om att det nya receptet har ett lägre klimatavtryck än det tidigare.
– GB pratar mycket om det positiva i ändringen, att produkten har ett lägre klimatavtryck. Men uppenbarligen är det många konsumenter som tycker att bytet av en av huvudråvarorna är en försämring, som har skett i smyg. Även för dem som vill undvika mjölk vore det lättare att hitta produkten om detta framgick tydligt, säger Björn Bernhardson.
Victoria Gelmanovska kommenterar vad förändringen inneburit för företaget:
– Att formulera om Big Pack, har visat sig uppskattat av en bredare konsumentgrupp där vi ser en volymökning på 10 procent.
Företagen ändrar på sin produkt på grund av priset
Antipriset har betydelse. Det visar sig genom att många tillverkare som har ”vunnit” eller varit finalister till Årets matbluff ändrat på sin produkt. Under de fyra senaste åren har det varit sammanlagt 21 finalister och av dessa har 11 ändrats för att bli mindre ”bluffiga”, drygt hälften med andra ord.
– Många tillverkare lyssnar uppenbarligen och byter namn, ändrar design och gör även om recepten, säger Björn Bernhardson.
Bland årets finalister har Bravo redan lovat Äkta vara Sverige att de inom kort kommer att ändra designen på sin Röd apelsin. Även några andra finalister har sagt att de ska se över sina produkter, enligt Björn Bernhardson.
Resultatet av omröstningen
Totalt antal röster: 18 647 varav hälften plus en gick till vinnaren.
GB Glace Big pack vanilj: 9 323
Nyckelbryggerier Cider med smak av lingon: 2 627
Fazer Willja Oat for whipping: 2 532
Arla Keso protein: 2 409
Bravo Röd apelsin: 1 756
Källa: Äkta vara Sverige
Året matbluff startades 2015, med inspiration från den tyska och nederländska konsumentorganisationen Foodwatch.
Tidigare års vinnare av Årets matbluff
• 2021: Arlas ekologiska mjölk, som då marknadsfördes under parollen ”Netto noll klimatavtryck”. Arla har tagit bort det efter att bland annat KO, Konsumentombudsmannen, ansåg detta vara vilseledande marknadsföring och stämt företaget i Patent- och marknadsdomstolen.
• 2020: Pop! Bakery Smördeg. Namnet till trots innehöll den inget smör.
• 2019: Alpro Cuisine soya vispbar. Trots att det vegetabiliska gräddalternativets namn hade ”soya” i sig då, innehöll den endast 2% av råvaran sojabönor. Den huvudsakliga råvaran var i stället palmolja, vilken utgjorde 25% av innehållet.
• 2018: Lätta Original. På förpackningen lyfte tillverkaren då fram rapsoljan, medan den i själva verket innehöll mer palmolja än raps.
• 2017: Polarica Kronhjortskav, som innehöll råvara från farmade kronhjortar som fötts upp på Nya Zeeland, vilket framgick av ingrediensförteckningen, medan det på paketet då bland annat stod ”fin viltsmak”.
• 2016: Eriks Bearnaise tryffel. Ur motiveringen då: ”"Nog för att tryffel är drygt, men mer än ett hundradels gram borde man kunna förvänta sig i en sås smaksatt med denna delikatess.”
• 2015: Valio fick utmärkelsen för sina två Kefir som var identiska i olika förpackningar – men företaget marknadsförde den ena som laktosfri.