Från hungerstrejk på PS till båt för Gaza

För tjugo år sedan var han med och anordnade hungerstrejk på Peder Skrivares skola mot måltidsavgifter. Nu planerar han inför nästa års resa med Ship to Gaza.

ANNONS
|

Just nu går mycket av Kalle Ohlsson tid åt till att planera seglingen till Gaza våren 2018. Tillsammans med fem andra sitter han i styrgruppen för organisationen Ship to Gaza som jobbar för att bryta Israels tioåriga blockad mot området.

– Nu planerar vi färdvägen och kontaktar folk som kan vara intresserade av att segla med, säger han.

Tanken är att skänka bort segelbåtarna som de åker med till gazaborna.

– Det blir vår gåva till det palestinska folket och lokala organisationer. En hamn är viktig för ett land, det är viktigt för dem att lära sig segla. När blockaden bryts behöver Palestina sjömän. Båtarna kan ge dem framtidshopp och möjlighet att drömma om en värld utanför, säger Kalle Ohlsson.

ANNONS

– På Gazaremsan bor 2 miljoner människor, varav hälften barn, på en yta som är stor som en fjärdedel av Öland. Vattnet går inte att dricka och israels blockad har skapat en humanitär katastrof. Omvärlden måste sätta stopp för detta.

Första resan till Palestina

2014 reste han för första gången till Palestina och då till Västbanken under två veckor.

– Gazakriget hade precis tagit slut, och vi funderade på om vi ens skulle våga åka. Men det var över i oktober och vi skulle ju inte till Gaza, säger han.

Han plockar fram sin dator där han förvarar bilder från resan. Bland bilder på olivträd, får, heliga platser, den åtta meter höga muren på Västbanken och flyktingsläger finns en bild föreställande en gammal palestinsk huvudgata i Hebron.

– Det var den stora marknadsgatan, men Israel har svetsat igen alla portar till affärer och hus, säger han.

Till höger om gatan på bilden står en israelisk militär.

– Det är en ungdom som gör militärtjänst. Jag frågade honom om det inte var konstigt att släppa igenom israeler och mig som svensk turist, men samtidigt neka palestinier som äger husen. Jag sa att jag tyckte det var apartheid och rasism, men då blev det rätt upprört och jag fick backa därifrån, säger han.

ANNONS

En händelse som gjorde starkt intryck var när de träffade Defence for children international, en advokatfirma som försvarar barn.

– Det är så oerhört många barn som fängslas. De kan häktas hur länge som helst utan att få träffa sina föräldrar och utan att få veta varför. Det är oerhört rättsosäkert, säger han.

Som engagerad för Palestina får Kalle ibland höra anklagelser om antisemitism.

– Jag är absolut inte emot judar, utan blockaden som lett till en humanitär katastrof.

Ship to Gaza

När han kom hem från resan på Västbanken ville han engagera sig på riktigt. Att det blev just i Ship to Gaza menar han till största del berodde på att det är en konkret handling, men även att det kombinerar två av hans intressen – båtar och Palestina. I årets kampanj är han extra engagerad eftersom det denna gång körs med segelbåtar.

– Jag har seglat i knappt tio år. När vi åkte runt längs med Västkusten i somras och samlade in pengar var jag kapten i en vecka, säger han.

2015 gjorde han första resan med Ship to Gaza på delsträckan Spanien - Italien. Men hans politiska engagemang började tidigare än så.

– När jag gick i ettan på gymnasiet minns jag att vi anordnade en hungerstrejk mot att Varbergs kommun ville ta måltidspengar ur föräldrarnas ficka. Vi sov i sovsäckar på skolan och åt inte på två dygn, säger han.

ANNONS

Texten har tidigare varit publicerad i Varbergsposten

Kalle Ohlsson

Ålder: 37 år.

Aktuell med: Ska segla med Ship to Gaza våren 2018

Bor: Flyttade från Varberg till Göteborg 1999.

Ship to Gaza är en partipolitiskt och religiöst oberoende ideell förening som jobbar för att bryta Israels blockad av Gaza genom att skicka dit båtar med förnödenheter. 2018 års segling blir den femte i ordningen. Första resan gick 2010, då överfölls båten av israelisk militär och nio personer dog och ett 50-tal skadades. Ship to Gaza har hittills aldrig lyckats komma ända fram.

ANNONS