Ny cykelled på banvallen står högt i kurs

Strandpromenaden är överansträngd och det enda rätta när järnvägen försvinner är att anlägga en ny cykelled mellan centrum och Jonstaka. Så tycker många av dem som kommit med förslag om vad som ska hända med spårområdet i framtiden.

ANNONS
|

Över 80 förslag kom in när kommunen tidigare i vintras bad om idéer för vad som kan göras med spårområdet när spåret tas bort 2025. Planeringen kommer att ske i flera etapper och området som omfattar Apelviken är först ut – något som också återspeglas i förslagen från medborgarna. Många av idéerna rör Apelviken specifikt.

HN har tagit del av samtliga förslag som landat i kommunens brevlåda och ett förslag som återkommer om och om igen bland alla mejl och skrivelser är det om en cykelbana på spårområdet.

"Bästa idén vore att göra en cykelbana enbart för cyklister eftersom strandpromenaden redan i dag är tungt belastad med gående som i dagsläget upplever att de blir undanträngda av cyklister i hög hastighet", skriver en kvinna.

ANNONS

"Utmärkt som ny cykelled! Strandpromenaden har blivit för trångt för både gående o cyklande!" skriver ett par på Södra Näs.

En man på Söderhöjd har samma idé. Han skriver att det stundtals är trångt på Strandpromenaden och att en ny cykelled mellan Vare/Coop och centrum är rätt sak att satsa på.

High Line i New York.
High Line i New York. Bild: Mark Lennihan

En annan man föreslår att en sådan cykelväg skulle kunna inspireras av High Line i New York och att den skulle kunna bli en turistattraktion om kommunen väljer att lyfta fram stadens historia. Skyltar som berättar om stenindustrin, konstnärerna i Varbergsskolan, Birger Svensson och Monarkfabriken och kurortstraditionen är sådant som kunde lyftas fram längs stråket, lyder förslaget. "Det kommer att bli riktigt bra! Varberg känd som vatten- och cykelstaden!"

"Gör om det till en cykelbana och gör strandpromenaden till just en gångbana så man slipper hålla på att bli överkörd av stressade cyklister", tycker en annan förslagsställare.

Kustlinjen

Patrik Stenefjäll, cykelentusiast och ägare till reklambyrån Stoner Hill, kallar sitt förslag Kustlinjen. Det skissar banvallen som ett snabbspår för cyklister – ett effektivt pendlingsstråk utan korsningar och höjdskillnader – men också som ett stråk med små torg med plats för food trucks och pop up-butiker där dessa torg också fungerar som mötesplatser mellan Kustlinjen och stigar och terrasser ner till havet. Schaktet genom Hästhagabergen skulle bli en vindskyddad delsträcka – med träbroar för människor och djur över schaktet.

ANNONS
Patrik Stenefjäll.
Patrik Stenefjäll. Bild: Annika Karlbom

Banmästarstugan ingår också i förslaget och även här finns tankar om ett parkstråk med odlingar mellan Lasarettsgatan och Banmästarstugan med inspiration från High Line i New York.

Patrik Stenefjäll blir jätteglad när han får höra att idén om en cykelväg finns på flera håll.

– Vad roligt att det är så många som föreslår det! Jag blir jätteglad! Och om man ska tänka på vad som ger mest nytta för pengarna så är cykelbana bra också av den anledningen. Den är liksom enklast att börja med. Det här kan bli en pulsåder för hela stan, säger han.

Bilar uppskattas inte

Många som hört av sig till kommunen vill stämma i bäcken mot eventuella tankar om en väg på spårområdet – var den än hamnar. "Helt galet" om man skulle bygga väg här, tycker någon och från en annan lyder det: "Absolut ingen bilväg på gamla spåret."

"Bara inte gamla spåret förvandlas till en bilväg!" skriver en man och tillägger att ett stråk av natur- och parkmiljöer i kombination med en gång- och cykelled vore det bästa, kanske med matvagnar längs vägen.

Banmästarstugan ligger där Södra hamnvägen möter Östra hamnvägen, helt nära järnvägsövergången vid Galleria Trädgården.
Banmästarstugan ligger där Södra hamnvägen möter Östra hamnvägen, helt nära järnvägsövergången vid Galleria Trädgården. Bild: Rebecka Kvint

Tidigare förslag om ett bevarande av den gamla banmästarstugan vid järnvägsövergången vid Galleria Trädgården nämns i flera skrivelser. Användningsområden som nämns är kafé och grönskande plats.

ANNONS

Flera personer föreslår att banvallen ska användas som rekreationsområde. En del av dessa ser gärna något slags strövområde på spårområdet. Någon föreslår boulebanor, lekplatser och utegym och andra lutar mer åt ett område där naturen kan få ta överhand: "Plantera träd, buskar och växter som gynnar insekter och pollinering. Låt fågellivet få ett mer trygghet."

Odling på kolonilotter

Solvikens koloniförening slår ett slag för odling och grön rekreation och föreslår en utökning av koloniområdet mot spårområdet. Föreningen vurmar också för Vrångabäckens naturvärden och bevarandet av dem.

Odling i pallkrage.
Odling i pallkrage. Bild: Jenny Schagerlind

I Kärleksparken och området nordost därom finns potential för ett restaurangområde, lyder ett förslag. Med inspiration från Stora Teatern i Göteborg och deras satsning Storköket där olika gästande krögare serverar mat skulle man här kunna skapa en trevlig samlingsplats, tycker den som skrivit förslaget.

Ett par förslag gäller en kollektivtrafiklinje där tåget går i dag – spårbunden eller i form av eldrivna bussar.

Parkeringshus önskas i Apelviken

En brevskrivare vill – i motsats till många andra – att det byggs en bilväg på spårområdet och att nuvarande Tångkörarvägen görs om till gång- och cykelbana. Brevskrivaren föreslår också att det byggs ett parkeringshus på den stora parkeringsplatsen i Apelviken.

Kusthotellet och Destination Apelviken lyfter fram den problematiska trafiksituationen i dagsläget och anmäler sitt intresse för att vara med och planera området för framtiden, med bättre lösningar för camping- och hotellgäster och varutransporter.

ANNONS

Spårområdet

Kommunens utredning om spårområdets framtid omfattar området från Engelska parken till Hamra. Det är uppdelat i fem delområden: Engelska parken och Platsarna, Kurtinen, Hästhaga, Apelviken samt Jonstaka och Hamra.

Apelviken är först ut i planeringen. Ett första förslag för det området kan bli klart nu i april eller maj.

LÄS MER:Nu går tåget till västra Varbergs spårfria framtid

LÄS MER:Förening vill ha rosenträdgård och elbusslinje på spårområdet

LÄS MER:Historisk dag för Varberg: Tunnelbygget sätts igång

ANNONS