Självkörande buss ska in i Apelviken och bilarna bort

I juni ska kommunen utföra ett experiment i Apelviken i Varberg. En självkörande buss ska trafikera Tångkörarvägen och kanske ska en del av vägen också stängas av för biltrafik.

ANNONS
|

Cyklar, husbilar, bilar, mopeder – Apelviken skådar många fordon men två veckor i juni kommer ännu ett: En självkörande buss.

Bussen ska skötas av Nobina som kör Hallandstrafikens bussar. Den ska ha plats för åtta passagerare men antalet kan begränsas om coronarestriktionerna kräver det. Bussen ska ha en värd ombord som kan gripa in om tekniken kärvar.

Så här ser bussen ut som ska användas i Apelviken på Tångkörarvägen i juni. Bussen har plats för åtta passagerare.
Så här ser bussen ut som ska användas i Apelviken på Tångkörarvägen i juni. Bussen har plats för åtta passagerare. Bild: Nobina

Busslinjen ingår i EU-projektet PAV (Planning for Autonomous Vehicles by Local Authorities) som kommunen deltar i.

– Det går ut på att utveckla strategier för hur vi kan planera för självkörande fordon, framförallt bussar, i våra städer och samhällen, säger Max Wehlin på samhällsutvecklingskontoret som är den som håller i projektet från kommunens sida.

ANNONS

Man ska alltså inte tolka det som att Apelviken 2021 kastar surfare, badgäster och badande in i en Familjen Jetsonvärld för all evig framtid. Snarare som ett test där kommunen och forskare undersöker hur man kan planera i framtiden.

Bussen ska trafikera Tångkörarvägen ungefär mellan campingen och parkeringsplatserna vid Havsvägen. Nobina undersöker just nu de tekniska förutsättningarna för hur bussen kan vända och var.

Endast en buss ska användas och på det här sättet får linjen en turtäthet som gagnar undersökningen. Bussen är känslig för andra trafikanter. Den som åker bör vara beredd på många stopp för cyklister.

Mångmiljoninvestering i Apelviken

Parallellt med bussprojektet har projektledare Julia Anding på hamn- och gatuförvaltningen att utföra politikernas 50-miljonersbeställning av ett framtida Apelviken som norra Europas ledande surfdestination. Projektet har pengar fram till 2024 – året innan järnvägsrälsen ska bort – så deadlinen närmar sig.

LÄS MER:Surfingen i Apelviken ska lyftas – nu är miljonsatsningen igång

I projektet ingår en förlängning av Strandpromenaden längs hela Apelviken. Denna gång- och cykelbana får gärna bli fyra till fem meter bred. Den ska också uppmuntra människor att stanna till och därutöver ska Tångkörarvägen fortfarande vara farbar för bilar såväl norrut som söderut. Bilar ska också kunna parkera längs flera partier av vägen.

Önskemålet från politikerna är en trafiksituation som fungerar såväl grådassiga vinterdagar som stekheta sommardagar. Ett mål som vuxit fram i projektet är också att minska den så kallade söktrafiken (bilar som cirkulerar i jakt på en p-plats).

ANNONS

Som en del i researchen för projektet vill Julia Anding och hennes kolleger stänga av Tångkörarvägen mellan Gillestugan och Havsvägen för biltrafik under de två veckor som bussen kör i området. (Bilister med handikapptillstånd och varuleveranser ska fortfarande kunna komma fram.)

Två veckor kan bli fyra

Skulle vädret vara uselt dessa två veckor vill de stänga av vägen under hela juni, för att få en mer representativ bild av trafikläget om sommaren. Med hjälp av avstängningen ska man kunna samla data om trafikrörelser i området.

LÄS MER:Kommunen får nej av markägare i Apelviken

Vi har utrett och kämpat med detta i dialog med verksamheter och vägförening men hittar ingen bra lösning.

– Vi vill naturligtvis att biltrafiken ska kunna ta sig fram men vi måste försöka minska söktrafiken. När vi tittar på allt det här går ekvationen inte riktigt ihop på Tångkörarvägen. Vi har utrett och kämpat med detta i dialog med verksamheter och vägförening men hittar ingen bra lösning, säger Julia Anding.

LÄS MER:Kommunen vill bli herre på täppan i Apelviken

– Vi vill uppmuntra de som enkelt kan gå och cykla till Apelviken att göra det, i stället för att ta bilen. Därför är vi väldigt sugna på att testa att stänga av trafiken. Vad händer om vi gör det? Kan man i framtiden tänka sig en avstängning vissa tider på dygnet vissa delar av året? Det behöver inte landa i det heller – det kanske aldrig blir någon avstängning. Men nu när bussen ska köra så skulle vi vilja kroka arm med den och testa, motiverar Julia Anding idén om avstängning.

ANNONS

Politikerna väntas ta ställning till idén om en avstängning senare i vinter eller vår.

Men om vi backar lite: En flera meter bred gång- och cykelbana, bilar och parkeringsplatser och krogar med varuleveranser och sophämtning samtidigt som järnvägen fortfarande finns kvar... Det låter som att du har fått ett omöjligt uppdrag?

– Politikerna är medvetna om att detta är komplext, säger Julia Anding. Vi kommer behöva kompromissa. Alla önskemålen kommer inte gå att genomföra. Något kommer behöva prioriteras bort.

John's Place.
John's Place.

John´s Place ser både möjligheter och risker

Dorthe Florin som driver John's Place välkomnar många av förändringarna i Apelviken.

– Jag älskar ordning och det kommer det säkert att bli bra när allt är klart. Belysningen som ska sättas upp har jag efterfrågat i trettio år.

Bra dagar i en värld utan coronarestriktioner kan hon ha upp mot 600 matgäster. Logistiken i restaurangen kräver många varuleveranser och en fungerande sophämtning.

Oroad för restaurangen

Dorthe Florin tycker att Strandpromenadens förlängning förbi hennes restaurang och Brittas just nu låter som ett väl krångligt projekt att genomföra. Hon skulle föredra om kommunen väntar med att anlägga den passagen till efter att järnvägsspåret är borta.

– Jag måste värna min verksamhet. Vägen är inte tillräckligt bred för att ha en flera meter bred gång- och cykelbana just nu.

ANNONS

– Det kommer säkert bli jättebra, men just nu är jag lite orolig. Det är otroligt mycket varor som ska in till oss varje dag och samtidigt måste vi bli av med soporna.

Men ska jag tolka dig som att två veckor är okej för ett test? Att det går att hanka sig fram den tiden?

– Vi har normalt 75 sittplatser men nu har vi 30. Det finns ingenting som heter "hanka sig fram" just nu. Det är corona och vi får ingen hjälp av staten.

– Vi har många gäster som firar födelsedagar här. De är uppklädda och kommer i högklackat. De vill kunna parkera här. De vill inte gå i ösregn från stora parkeringen. Jag måste slåss för mina gäster. Jag förstår att kommunen vill arbeta men det måste bli bra eller i alla fall någotsånär för alla.

”Vi är ödmjuka”

Julia Anding hoppas på förståelse och att hon och förvaltningen ska kunna samla in den fakta de behöver:

– Vi är ödmjuka. Vi förstår att en avstängning kan få konsekvenser på andra ställen i området. Det sista vi vill göra är att ställa till det. Men vi vill ändå testa under en begränsad tid och på så sätt få in trafikdata.

ANNONS

LÄS MER:Nu går tåget till västra Varbergs spårfria framtid

LÄS MER:Fullt längs stranden när Apelviken ordnade vinfestival

LÄS MER:Vinfestivalen i Apelviken ställer in – laddar om med meröppet

LÄS MER:Dialog att vänta om spårområdet

ANNONS