Marcus Annervi triumferade i GT4 Scandinavia. Foto: Privat.
Marcus Annervi triumferade i GT4 Scandinavia. Foto: Privat.

Marcus Annervi vann GT4 Scandinavia

Marcus Annervi kan lägga ytterligare en pokal till prisskåpet. Han vann GT4 Scandinavia.

ANNONS
|

Utgångsläget inför avgörandet i GT4 Scandinavia var inte optimalt för Marcus Annervi och hans stallkamrat i Team Gelleråsen, Gustav Bard.

– Vi låg tre poäng efter ledarna inför finalhelgen. Så vi hade en målsättning om att vara före dem. Men vi tänkte inte så mycket på resultat i första racet. Sedan vann vi det ändå.

Annervi och Bard vann det första heatet med sex sekunders marginal ned till Philip Forsman och Håkan Ricknäs, som ledde inför finalhelgen.

24-åringen och hans stallkamrat började diskutera vad som krävdes för att kamma hem totalsegern. Ricknäs och Forsman fick inte under några som helst omständigheter vinna andra heatet. Då hade inte poängen räckt till.

ANNONS

– Om de skulle vunnit hade det inte spelat någon roll var vi hade placerat oss. Gustav var väldigt nervös inför andra racet och det förstår man. Mästerskapet skulle avgöras och han startade. Vi fick inte den luckan vi ville ha, men när han släppte över till mig kunde jag förvalta den lilla luckan som fanns och sträcka ut den något.

Samtidigt som Annervi gick för seger öppnade sig himlen. Det började regna på motorbanan i Mantorp.

– Det var stökigt och radioaktiviteten mellan mig och ingenjören var väldigt frenetisk. Det är en hårfin balansgång om man ska våga gå in och lägga på regndäck, för man tappar mycket tid på det.

Annervi bestämde sig för att inte använda regndäck. Och det var allt annat än lättkört.

– Det går att jämföra med att köra på is med helt utslitna, dubbfria vinterdäck. Det händer inte så mycket och bilen svänger inte riktigt. Vi åkte ungefär 14 sekunder långsammare än när det är torrt.

Men att fortsätta köra med omönstrade däck var ett klokt beslut. Annervi gick i mål som tvåa och det räckte för att bli mästare. Titelkonkurrenterna slutade på fjärde plats i andra racet.

– Ett mästerskap är ett mästerskap, även om vi inte fick så många deltävlingar. Jag skulle ranka den här titeln i samma kaliber som min mästerskapsvinst i Clio Cup 2016.

ANNONS

Nu blickar Annervi framåt. 2021 blir ett litet mellanår eftersom han vill fortsätta på Porsche-spåret.

– Vi gör en långsiktig plan på att etablera oss i Canada Cup. Men nästa år är ett mellanår i modeller så jag fortsätter i samma bil som nu, en Porsche Cayman.

ANNONS