Svar
på ”Svårt handla ekologiskt när utbudet är litet i Varberg” som jag skulle vilja
Ekologiska produkter säljer sämre i några produktområden men i vissa ökar det då sortimentet utvecklas. För oss på Coop Varberg betyder detta att vi anpassar vår kostym efter efterfrågan för att driva en lönsam affär för våra medlemmar/ägare så att vi kan återinvestera i dem. Det är viktigt att ha förståelse för det ekonomiska klimatet som råder samtidigt som vi lägger väldigt stor fokus och kraft på att utveckla den ekologiska försäljningen framåt.
Nedan berättar jag om vad vi gör på Coop och Coop Varberg för att skapa förutsättningar för marknaden av eko 2024 och framåt.
1. Handslaget! Där 15 av Sveriges största livsmedelsföretag, bland andra Coop då, enats om en gemensam agenda för att skapa en mer hållbar livsmedelskedja till 2030. I åtagandet står det tydligt att andelen ekologiskt ska öka. På Stora Coop i Varberg har vi ett ekorum först i butiken mittemot frukt & grönt. Detta ekorum är fyllt med produkter utöver ordinarie sortiment för att värna ekoförsäljningen. Vi har även halländska hyllan fyllda med produkter ifrån Halland vid ekorummet.
2. Vi har sedan i somras haft medlemsrabatt på flertalet utvalda favoriter varje månad, och många av dessa Änglamark, Coops ekologiska varumärke. Under hösten intensifieras priserbjudandet för Änglamark än mer – vi hoppas att det uppskattades och kan inspirera till att fler handlar eko framöver. Och som vi sagt, vi är inte klara än – prissänkningar på bland annat varor från Änglamark kommer fortsätta 2024.
3. Allt fler ekologiska produkter tas fram.
4. Spaning från KRAV, att 50 procent av alla konsumenter uppger att de kommer köpa mer ekologiskt i framtiden. Det bådar också för en ekologisk utveckling med fart i steget. Vi anar en vändning runt hörnet.
Låt oss göra resan mot en grönare och mer hållbar framtid tillsammans, det blir alltid bäst så.
Med vänlig hälsning
Anna Bengtsson
vd Coop Varberg