Ingen lärare ser ”effektivisering” som ett sätt att få en drägligare arbetsdag för elever och lärare, skriver insändarskribenten.
Ingen lärare ser ”effektivisering” som ett sätt att få en drägligare arbetsdag för elever och lärare, skriver insändarskribenten. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Vad är det vi ska fortsätta effektivisera i skolan?

Ingen i skolvärlden ser AI som en möjlighet för elever att nå sin fulla potential.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVarberg|

Svar

på ”Den goda kvaliteten i Varbergs skolor skall behållas och utvecklas”

Jag har på sistone här i HN argumenterat för hur fel jag tycker det är att det inta satsas på Varbergs grundskolor. Ständiga sparbeting och fortsatt lågskattepolitik innebär att elever inte får den hjälp de behöver och att arbetssituationen för skolpersonalen blir mer och mer pressad. I onsdags (7/2) fick jag reda på att Skolnämndens ordförande David Sandrén på insändarplats i HN besvarat min (och andras) kritik. Nyfiket läser jag…

… och blir trött, trött, trött. Trött på att ytterligare en gång höra en politiker långt bort från verkligheten uttala sig om hur man ska förbättra verksamheten i skolan! Visst, du har rätt i att pengar inte löser allt, men annars…

ANNONS

För jag undrar David, vad är det vi ska ”fortsätta effektivisera”? Vad är det vi ska ”göra snabbare och effektivare med hjälp av AI och andra hjälpmedel”? Kan du vara snäll och vara konkret och tydlig här tack, för jag har ingen aning. Jag, som står med båda fötterna stadigt förankrad i verkligheten, har nämligen inte läst om någon skolverksamhet som på ett lyckat sätt genomför det du beskriver ovan.

Nej David, ingen i skolvärlden ser AI som en möjlighet för fler elever att nå sin fulla potential, ingen lärare ser ”effektivisering” som ett sätt att få en drägligare arbetsdag för elever och lärare. Nej David, det behövs fler vuxna som undervisar mindre grupper, som fångar upp vilsna unga, och som styr upp de som behöver styras upp. För det är krångligare än någonsin att vara ung, och vuxen närvaro är viktigare än någonsin.

Magnus Mossberg

skyddsombud och lärare i Matematik, engelska och slöjd på Trönninge Skola

LÄS MER:Den goda kvaliteten i Varbergs skolor skall behållas och utvecklas!

ANNONS