Vertiseit har tvingats korttidspermittera sin personal, avstå från planerade nyrekryteringar och har även sagt upp några anställda sen pandemin slog till.
– Vi tappade 85 procent av vår nyförsäljning från en vecka till en annan i mars, berättar Johan Lind. Nu ser vi en gradvis återhämtning.
På börsen
Det unga Varbergsföretaget börsintroducerades 2019 på Nasdaq First North Growth Market på Stockholmsbörsen. Värdet på aktien ligger i dag på cirka 15 kronor, det vill säga på samma nivå som vid introduktionen.
Vertiseit levererar digitala lösningar till bland annat den krisande detaljhandeln. Affärsmodellen bygger på långa löptider med kunderna vilket förstås gagnar Varbergsföretaget vid en kris.
Volvo Cars, Axfood, Lindex och Nilson Shoes är några kunder, liksom Liseberg, Stena Line och Burger King. Ingen av dessa har hoppat av, men flera har gjort stora förändringar i sin verksamhet.
Räknat med tillväxt
Vertiseits nettoomsättning sjönk från 25, 3 miljoner kronor till 18, 7 miljoner jämfört med april-juni förra året. På halvårsbasis är summan dock nära identisk med fjolåret , 42, 6 miljoner kronor.
– Men vi hade ju räknat med att växa, säger Johan Lind.
Rörelseresultat blev 2, 5 miljoner kronor under andra kvartalet. 2019 gjorde man en vinst på 4, 1 miljoner kronor.
– Tack vare återkommande kunder fick vi ändå ihop affären, sammanfattar Johan Lind. Om inget stort och helt oförutsett inträffar kommer vi att göra ett plusresultat i år och fortsätta växa. Jag tror på en accelererande digitalisering.
– Men långsiktigt måste ju investeringsviljan komma tillbaka.
Två läger
Han beskriver näringslivet som två läger: Ett försöker kapa kostnader för att komma tillbaka till lönsamhet medan företag med stora finansiella muskler passar på att satsa och ta marknadsandelar under den globala krisen.
– Det är extremt tydligt.
Under sommaren har Vertiseit slutit avtal med mobiloperatören Tre. Överenskommelsen rör operatörens svenska butiker.
LÄS MER:Vertiseits aktier är rekordbilliga
LÄS MER:Vertiseit köper upp konkurrent