Skoföretaget, som startade i Åskloster av Rolf Nilsson, hade det kämpigt redan 2019 och börjat dra ner på antalet butiker. Rörelseresultatet landade på minus 65, 7 miljoner kronor. Efter ett koncernbidrag på 60 miljoner blev resultatet minus 3,5 miljoner kronor.
Sen slog pandemin och restriktionerna till. Skohandeln generellt minskade med 44,1 procent i december och med 20,5 procent i januari, enligt Svensk Handels stilindex.
Vad blir bolagets resultat för 2020?
– Det är inget jag vill diskutera nu, men det bör ju bli sämre, svarar Nilson Groups ägare och vd Magnus Nilsson. Vi har haft för stora omkostnader och de måste minska.
Strategin för överlevnad på lång sikt handlar i korthet om att successivt stänga drygt 50 butiker med namnet Nilson Shoes eftersom de är mest olönsamma. Många av dem ligger i dyra citylägen i Stockholm, Göteborg och Malmö. Där har restriktionerna slagit särskilt hårt. Man finns också vid norska gränsen där omsättningen gått ner till ingenting.
– Under det senaste året har vi stängt drygt 20 olika butiker, varav flera Nilson Shoes. Men även Din sko, Ecco och Skopunkten, berättar Magnus Nilsson.
Rear på nätet
Nilson Shoes säljer externa märkesskor som Björn Borg, Gant och Adidas. Varumärken som ofta reas ut på nätet, vilket givetvis slår ännu hårdare mot den fysiska butikshandeln.
– Det går inte att sälja den typen av skor i Varberg och butiken här är ju redan stängd. Där gick hyreskontraktet ut, berättar Magnus Nilsson.
Butiken i Gallerian i Stockholm håller på att stänga, liksom en butik på Hötorget och en på Kungsgatan i Göteborg.
– Men allt sker inte samtidigt. I vissa fall har vi hyreskontrakt som löper under hela 2022, de butikerna drivs därför vidare.
Nilson Group har knappt 1 000 anställda.
Hur många mister jobbet?
– Jag vet inte riktigt, men det brukar jobba fem-sex personer i varje butik. Det handlar också om turordning. Någon som jobbat länge i en nedlagd butik kan få flytta till en annan i stället, säger Magnus Nilsson.
Det går däremot lite bättre för Din Sko och Skopunkten med 88 respektive 60 butiker. De håller en lägre prisnivå än Nilson Shoes och har gått relativt bra. De får därför leva vidare. Utvecklingen av e-handeln fortsätter också.
Nilson Group har förstås använt sig av de statliga lättnader som finns. Man har korttidspermitterat, förhandlat ner hyror, sökt omställningsstöd.
– Vi är glada för de stöd som finns. Det är lite av julafton när de kommer, säger Magnus Nilsson.
Överlever ni?
– Ja, om det inte blir dramatiskt mycket sämre, svarar Magnus Nilsson. Januari-februari sålde vi ganska bra. För mars månad är jag lite mer bekymrad eftersom pandemin ökat. Det är viktigt att man inte stänger ner samhället mer, att omställningsstöden kommer in och att vaccinationerna fortsätter.
LÄS MER:Skobutiken Nilson shoes stänger vid årsskiftet
LÄS MER:Nilson Group och Scorett ser ut att gå mörk tid till mötes